Lawn Care Forum banner

TeeJet Nozzle Discussie

1 reading
366K views 908 replies 194 participants last post by  KJL  
#1 ·
Toepassingsgids:

Deze handige toepassingstabel beoordeelt TeeJet-sproeiers voor verschillende toepassingstypes. U kunt op elke sproeier in de linkerkolom klikken en u wordt naar de betreffende TeeJet-cataloguspagina genavigeerd.

#2 ·
Mijn voorkeuren:

Ik geef de voorkeur aan een XR TeeJet voor producten die afhankelijk zijn van bladopname. Merk in de bovenstaande tabel op dat deze is beoordeeld als 'Uitstekend' voor contactherbiciden, fungiciden, enz. Kleinere druppels worden over het algemeen als beter beschouwd voor een uniforme bedekking van het plantenblad. Het is echter niet zo goed voor driftbeheer vanwege de fijne druppelgrootte, dus houd daar rekening mee op winderige dagen.

Image

Ik geef de voorkeur aan een AIXR TeeJet (luchtinductie) voor op de bodem aangebrachte producten zoals pre-emergent en bevochtigingsmiddelen. Merk in de bovenstaande tabel op dat deze is beoordeeld als 'Zeer goed' en 'Uitstekend' voor op de bodem aangebrachte en systemische producten. Het is beoordeeld als 'Uitstekend' voor driftbeheer vanwege de grove druppelgrootte.

Image

Een goed compromis tussen de twee is de Turbo TeeJet. Ze worden over de hele linie beoordeeld als 'Zeer goed'.

Image

#3 ·
Enkele andere overwegingen:

XRC en AIC sproeiers zijn in principe hetzelfde als de XR en AI, maar zijn gegoten in een Quick TeeJet Cap voor automatische sproeibevestiging op een Quick TeeJet Nozzle Body. Ik geef de voorkeur aan deze op mijn Spreader-Mate, maar geef waarschijnlijk de voorkeur aan de reguliere XR/AIXR op een hand- of rugsproeierlans, omdat je ze gemakkelijk in een comfortabelere positie kunt draaien als je een 25598-*-NYR dop en pakking (met een rond gat) gebruikt.

Image
Image

TeeJet biedt alternatieve beoordelingen voor sommige sproeiers (Turbo TeeJet, Turbo TwinJet en XR/XRC) als je onder de 30 psi werkt. Ik denk dat dit komt omdat de druppelgrootte toeneemt bij lagere drukken. Een XR/XRC is bijvoorbeeld 'Uitstekend' voor contactproducten, tenzij je onder de 30 psi werkt - dan is het slechts 'Goed'... maar wordt 'Zeer goed' voor systemische toepassingen en driftbeheer.

Image

Sommige TeeJet-sproeiers (zoals de XR/XRC) worden geproduceerd in zowel 80- als 110-graden varianten (bijv. XR8004 en XR11004). Dit heeft invloed op de aanbevelingen voor de sproeierafstand/hoogte als je een sproeiboom met meerdere sproeiers gebruikt. De 110 graden sproeiers moeten 20" (50,8 cm) uit elkaar en 20" (50,8 cm) van de grond worden geplaatst. De 80 graden sproeiers moeten 20" (50,8 cm) uit elkaar en 30" (76,2 cm) van de grond worden geplaatst. Gewoon iets om in gedachten te houden als je een sproeiboom ontwerpt.

Image

De aanbevolen zeefmaaswijdte staat tussen haakjes voor elke sproeier op de cataloguspagina. Je moet bijvoorbeeld een 50-mesh zeef gebruiken met de XR11004.

Image

Bij het bestellen van sproeiers varieert de prijs afhankelijk van het tipmateriaal. De XR11004 wordt bijvoorbeeld aangeboden in roestvrij staal, polymeer, keramiek en messing. Ik vind de roestvrijstalen leuk. Ze zijn ongeveer twee keer zo duur als polymeer, maar ik bestel niet in hoeveelheden die die optie onbetaalbaar zouden maken.

Image

Image

#4 ·
Selectie van sproeierkleur:

Als ik eenmaal een sproeiertype heb geselecteerd, zijn er in principe twee belangrijke variabelen die ik in overweging neem bij het kiezen van een sproeierkleur:

1) Grondsnelheid
2) Werkdruk​

Als u een van beide wijzigt, samen met de sproeierkleur, verandert u ook uw toepassingssnelheid. Om een toepassingssnelheid te bepalen, moet u rekening houden met zaken als:

1) Productspecifieke verdunningsvereisten
2) Grootte van het te besproeien gebied
3) Tankinhoud van de spuit
4) Aantal benodigde navullingen​

Voorbeeld:

Laten we zeggen dat ik een XR TeeJet wil gebruiken en dat het product dat ik spuit minimaal één gallon drager (water) per duizend vierkante voet vereist. Ik heb een gele (XR11002), een blauwe (XR11003) en een rode (XR11004) op voorraad.

In plaats van me op één variabele tegelijk te concentreren, gebruik ik de tabel en masseer ik me als het ware in een oplossing. Ik weet dat ik mijn spuit van nature rond de 2,5 mph duw en dat de sproeier goed presteert bij ongeveer 40 psi, dus ik begin met het bekijken van de 40 psi-lijn voor elk van de drie sproeiers die ik heb om te zien hoeveel gallons per duizend vierkante voet ze zullen spuiten bij 2,5 mph. Dit vereist enige kleine interpolatie, maar ik kom erachter dat de gele sproeier onder die omstandigheden ongeveer 0,56 gallons per duizend geeft, de blauwe sproeier ongeveer 0,84 gallons per duizend geeft en de rode sproeier ongeveer 1,16 gallons per duizend geeft... dus ik zou de rode sproeier kiezen.

Als alternatief zou ik de blauwe sproeier kunnen gebruiken en de systeemdruk kunnen verhogen tot 60 psi of mijn loopsnelheid kunnen verminderen tot ongeveer 2 mph om boven de eis van één gallon per duizend te komen. De gele sproeier is in dit voorbeeld geen haalbare optie.

Image

#880 ·
voorbeeld.
Er staat hierboven veel informatie, maar ik zou het als volgt opsplitsen of vereenvoudigen:

1. Zoek uit welke kleur spuitmond uw gewenste flow produceert (bijv. 1 gallon per duizend).
  2. Bestel een spuitmond die uitstekend geschikt is voor contactproducten en een spuitmond die uitstekend geschikt is voor systemische producten in die kleur.

Ik gebruik eigenlijk maar twee spuitmondstijlen - een rode XR/XRC (voor contactproducten) en een rode AI/AIC (voor systemische producten).
Wat is het verschil tussen de xr en XRC?? En het verschil tussen de AI/AIC??? Wat betekent de C???

#5 ·
Hier is een blik op enkele druppelgroottevergelijkingen van (3) van mijn favoriete sproeiers...

Voor producten die afhankelijk zijn van bladabsorptie, zoals PGR, ijzer of herbiciden, gebruik ik een XR11004-VS. Als afdrift een probleem is, zou ik een TT11004-VP gebruiken. Voor bodemtoepassingen gebruik ik een AIXR10004-VP of AI11004-VS.

Image

#7 ·
J_nick said:
Zeer mooie uiteenzetting, Ware. Ik wil mijn spuittoestel dit voorjaar upgraden, dus dit helpt echt. Ik heb een vraag over de verschillende materialen waar de sproeiers van gemaakt zijn. Wat is het verschil tussen SS met en zonder visiflo, polymeer, keramiek en de messing sproeiers? Waarom zou je de ene boven de andere kiezen?
Voor zover ik het begrijp, terwijl ik dit allemaal aan het onderzoeken was bij het samenstellen van mijn Franken-Mate, zijn de verschillende sproeimaterialen afhankelijk van WAT je sproeit, aangezien sommige producten schurender zijn dan andere, maar voor de normale huiseigenaar die geen grote hoeveelheden product sproeit, zou je weg kunnen komen met alleen de normale sproeiers. De visiflo is, geloof ik, de kleurgecodeerde sproeiers van Tee-Jets, zodat je de debiet weet, ongeacht welke sproeier het is.

Geweldige uiteenzetting Ware trouwens!! Zeer informatief.

#9 ·
Mightyquinn said:
J_nick said:
Zeer mooie uitwerking Ware. Ik wil mijn spuittoestel dit voorjaar upgraden, dus dit helpt echt. Ik heb een vraag over de verschillende materialen waar de sproeiers van gemaakt zijn. Wat is het verschil tussen RVS met en zonder visiflo, polymeer, keramiek en de messing sproeiers? Waarom zou je de ene boven de andere kiezen?
Van wat ik begreep toen ik dit allemaal aan het onderzoeken was bij het samenstellen van mijn Franken-Mate, zijn de verschillende sproeimaterialen afhankelijk van WAT je spuit, omdat sommige producten schurender zijn dan andere, maar voor de normale huiseigenaar die geen grote hoeveelheden product spuit, zou je weg kunnen komen met alleen de normale sproeiers. De visiflo is, geloof ik, Tee-Jets kleurgecodeerde sproeiers, zodat je de flow rate kent, ongeacht welke sproeier het is.

Geweldige uitwerking Ware trouwens!! Zeer informatief.
MQ heeft helemaal gelijk, de verschillende sproeimaterialen zijn in principe een kosten versus sproeilevensduur beslissing. Als je echt wilt nerden, zet dan TeeJet's A User's Guide to Spray Nozzles in je favorieten voor wat nachtelijk leesvoer, maar om samen te vatten wat ze te zeggen hebben over sproeimaterialen (p. 33):

Messing materialen slijten snel. Een messing sproeier kan een toename van de flow hebben van 10-15% na 50 uur gebruik, afhankelijk van welk product er gespoten wordt.

Polymeer sproeiers hebben doorgaans een levensduur die 2-3x langer is dan messing.

Roestvrij staal sproeiers hebben een levensduur die 4-6x langer is dan messing.

Keramische sproeiers hebben een levensduur die 20-50x langer is dan messing.​

Het lijkt erop dat Sprayer Depot de XR11004 als volgt geprijsd heeft:

VisiFlo Messing (VB) - $4.43
VisiFlo Polymeer (VP) - $2.14
VisiFlo Roestvrij staal (VS) - $4.76
VisiFlo Keramiek (VK) - $3.68​

Dus als de levensduur van de sproeier je focus is, lijkt keramiek de duidelijke winnaar, maar zoals MQ al zei, zullen we ze waarschijnlijk niet verslijten als huiseigenaar. Ik denk niet dat je iets verkeerd kunt doen met een van hen, maar ik blijf uit de buurt van messing. Zoals ik al eerder zei, koop ik meestal de roestvrijstalen. Ze zijn niet kostbaar voor het aantal sproeiers dat ik koop en ik heb het gevoel dat ze waarschijnlijk duurzamer zijn in het geval dat je het uiteinde van de lans ergens tegenaan stoot.

De VisiFlo, zoals MQ al zei, is gewoon het kleurgecodeerde polymeer dat een gemakkelijke identificatie mogelijk maakt. De XR11004-VS (VisiFlo Roestvrij staal) ziet er zo uit. Let op: het eigenlijke sproeigedeelte is van roestvrij staal:

Image

Een niet-VisiFlo sproeier zou er zo uitzien - stel je gewoon voor dat je door een doos vol met deze sproeiers sorteert die er allemaal hetzelfde uitzien:

Image

#10 ·
Iriasj2009 said:
Even voor de duidelijkheid, als we het over werkdruk hebben, als ik een 21psi CF gebruik, is mijn werkdruk dan 21PSI?
Ja, meneer. Dus u zou de 20psi-lijn willen lezen voor elke spuitkopkleur in de tabel. Een (rode) XR11004 zou u bijvoorbeeld een gemiddelde druppelgrootte (gele M) en 1,0 gallon per duizend vierkante voet moeten geven als u met 2 mph loopt.

Merk op dat de tabelwaarden gebaseerd zijn op spuitboom specificaties van 20" tussen spuitkoppen en 20" van de grond (voor 110 graden spuitkoppen)... dus met een rugzak of handheld is het belangrijk om te onthouden dat de tabel alleen nauwkeurig is als u de spuitkop 20" van de grond houdt en uw passes 20" uit elkaar plaatst. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, dus de tabellen moeten echt alleen als leidraad worden gebruikt - als dat logisch is.

Hoe strakker u elke variabele kunt aanhouden, hoe nauwkeuriger uw resultaten zullen zijn. Daarom is een CF-klep of drukregelaar zo belangrijk - dat is één variabele minder waar u mee te maken heeft.

Image

#11 ·
Iets anders dat prettig is aan de VisiFlo-kleurcodes, is dat de nominale flow voor elke kleur vertaald wordt tussen de sproeierstijlen. Met andere woorden, een rode XR TeeJet heeft dezelfde flow specificaties als een rode AI TeeJet - dus herkalibratie is niet nodig als je wisselt voor een andere stijl sproeier, maar dezelfde kleur behoudt. Dit zorgt voor een gemakkelijke overgang als je zowel contact- als systemische producten sproeit.

Laten we een paar verschillende sproeieronderdeelnummers opsplitsen:

Image

XR11004-VS

Dit is een rode XR TeeJet (XR) met een patroon van 110 graden (110) dat 0,40 GPM bij 40 psi (04) doorlaat. Het VS-achtervoegsel betekent dat het een VisiFlo roestvrijstalen sproeikop is.

Image

AI11004-VS

Dit is een rode AI TeeJet (AI) met een patroon van 110 graden (110) dat 0,40 GPM bij 40 psi (04) doorlaat. Het VS-achtervoegsel betekent dat het een VisiFlo roestvrijstalen sproeikop is.

Dus de "04" in het onderdeelnummer vertelt je dat het ontworpen is om 0,40 GPM te laten stromen bij 40 psi. Evenzo is een XR11003-VS ontworpen om 0,30 GPM te laten stromen bij 40 psi.

#15 ·
Ware said:
Mightyquinn said:
Ik wist niet dat iemand zo nerdy kon worden over sproeikoppen :) Goede info toch!!!
Ha, bedenk dat al dit geklets over sproeiers bijkomstig is aan het hebben van een mooie dfw_wand en/of sproeierinstallatie.

Trouwens, we moeten wat foto's zien van je Franken-Sprayer. :D

#16 ·
Ik wil alleen maar toevoegen dat dit de opstelling is die ik gebruik op mijn Franken-Sprayer-Mate.

Ik geef de voorkeur aan de Teejet Turbo Induction Flat voor al mijn op de grond aangebrachte producten zoals Prodiamine, bevochtigingsmiddelen en insecticiden. Ik hou van de grove spray en dat deze niet zo veel door de wind wordt beĂŻnvloed.
Image

Ik geef de voorkeur aan de Teejet Turbo Wide Angle Flat Tip voor al mijn bladtoepassingen zoals Primo Maxx, Ferrous Ammonium Sulfate en Celsius, omdat deze een kleinere druppelgrootte heeft, maar toch een goede driftbeheersing.
Image

Voor het bespuiten van onkruid met Celsius gebruik ik graag Teejet XR in Green, omdat deze een lagere stroomsnelheid heeft dan de rode sproeiers en je een mooie, gelijkmatige platte spray geeft. Dit helpt ook overdosering te voorkomen, want je hoeft alleen maar het onkruid te "bevochtigen" en het niet te verzadigen.
Image

Als ik klaar ben met de Franken-Sprayer, heb ik meestal wat product over, dus giet ik het in mijn 2 Gallon Gilmour Sprayer en maak ik het spuiten af. Ik gebruik graag Teejet XR in Red, vooral met mijn Primo/Ferrous Ammonium Sulfate-mix om al mijn "trim"-gebieden langs het hek, het huis en de stoep/oprit opnieuw te behandelen. Het helpt om langere controle in die gebieden te geven.
Image

Ik heb onlangs deze Teejet Adjustable Cone Tip gevonden toen ik een Stihl SG 11 handsprayer kocht (ik zal later proberen er een recensie over te maken) en hij werd alleen geleverd met een vernevelingssproeier. De Teejet Cone Tip schroeft perfect op de Stihl en geeft je een kwalitatief goede verstelbare sproeier en hij heeft de 11/16" Teejet-schroefdraad, dus hij zou zonder problemen op de DFW Wand moeten kunnen schroeven.

Image

#18 ·
GrassDaddy said:
Nou, daar moet ik even over nadenken. Ik heb net de 20v rugsproeier gekregen en moet nu uitzoeken welke sproeikoppen ik daarvoor moet gebruiken. Ik dacht dat het simpeler zou zijn, maar dat zijn een hoop variabelen lol
Er staat veel informatie hierboven, maar ik zou het als volgt opsplitsen of vereenvoudigen:

1. Zoek uit welke kleur sproeikop de gewenste flow produceert (bijv. 1 gallon per duizend).
  2. Bestel een sproeikop die uitstekend geschikt is voor contactproducten en een sproeikop die uitstekend geschikt is voor systemische producten in die kleur.

Ik gebruik eigenlijk maar twee soorten sproeikoppen - een rode XR/XRC (voor contactproducten) en een rode AI/AIC (voor systemische producten).

#20 ·
CH3NO2 said:
Zijn teejet-fittingen compatibel met de draadmaten van Solo-lansen?
Ja, dat zijn ze!! Ik weet het omdat ik de lans op mijn Gilmour-spuit heb vervangen door een Solo en ik heb net een Solo 456-spuit gekocht en ze passen prima. De schroefdraad is hetzelfde en de sproeiers passen ook aan het uiteinde. Je moet alleen eerst de blauwe metalen zeef verwijderen.

#22 ·
wardconnor said:
Ja, met adapter die ik net heb gekocht.

Je hebt "borgmoer" 4074148 van sprayer Depot nodig.

Koop dan sproeiers die geen snelkoppelingen of fancy zijn. Koop gewone sproeiers met een platte bodem
Beide van mijn sproeiers hadden geen extra onderdelen nodig. Heeft u oudere modellen?

#23 ·
De mijne is niet zo oud. Heb het een paar jaar geleden bij Costco gekocht. Mei 2014. Foto's van wat het bevatte hieronder.

Nadat je dat zei, MQ, herinnerde ik me dat Costco me een paar extra onderdelen had gestuurd nadat ik de spuit had gekocht. Heb er geen twee keer over nagedacht tot je bericht nu. Het lijkt erop dat ze me ook de adapter hebben gestuurd die ik hieronder zal laten zien.

#25 ·
Dus ik wil Talstar P en Celsius spuiten. Van wat ik heb gelezen, moeten ze beide worden aangebracht met 1 gallon per 1K vierkante voet.

Zou een XR11004 bij 20 psi me dat correct geven?

En zou die spuitmond een acceptabele spuitmond zijn voor beide producten? Talstar P zou binnen en buiten worden gespoten.

Bedankt.

#26 ·
MarkV said:
Dus ik wil Talstar P en Celsius spuiten. Van wat ik heb gelezen, zouden ze beide moeten worden aangebracht met 1 gallon per 1K vierkante voet.

Zou een XR11004 bij 20 psi me dat goed krijgen?

En zou die spuitmond een acceptabele spuitmond zijn voor beide producten? Talstar P zou binnen en buiten worden gespoten.

Bedankt.
Ja, volgens de tabel zou een XR11004 1 gal/k bij 20 psi neerzetten als je met 2 mph liep met de lans 20" van de grond en 20" tussen de passes. Dit is natuurlijk theoretisch - want het zou moeilijk zijn om dat precies te doen, maar het zou je een idee moeten geven van hoe de spuitmond is ontworpen om te presteren.
Logisch?

Ik zou daar beginnen en oefenen met het spuiten van 1.000 sq ft met een gallon water. Pas je loopsnelheid aan totdat je consequent ongeveer een gallon per k neerzet. Als het gewoon niet lukt voor je, verander dan van spuitmondkleur.

Hier komt de CF-klep echt in het spel - spuitsnelheden worden in principe beïnvloed door 3 variabelen: spuitmondgrootte, druk en grondsnelheid. De CF-klep fixeert de druk, dus dat is één variabele minder waar je je zorgen over hoeft te maken.

En ja, als ik één spuitmond zou moeten kiezen om alles te doen, zou het waarschijnlijk een XR-serie zijn.

Ik hoop dat dit helpt.