Selectie van sproeierkleur:
Als ik eenmaal een sproeiertype heb geselecteerd, zijn er in principe twee belangrijke variabelen die ik in overweging neem bij het kiezen van een sproeierkleur:
1) Grondsnelheid
2) Werkdruk
Als u een van beide wijzigt, samen met de sproeierkleur, verandert u ook uw toepassingssnelheid. Om een toepassingssnelheid te bepalen, moet u rekening houden met zaken als:
1) Productspecifieke verdunningsvereisten
2) Grootte van het te besproeien gebied
3) Tankinhoud van de spuit
4) Aantal benodigde navullingen
Voorbeeld:
Laten we zeggen dat ik een
XR TeeJet wil gebruiken en dat het product dat ik spuit minimaal één gallon drager (water) per duizend vierkante voet vereist. Ik heb een gele (XR11002), een blauwe (XR11003) en een rode (XR11004) op voorraad.
In plaats van me op één variabele tegelijk te concentreren, gebruik ik de tabel en masseer ik me als het ware in een oplossing. Ik weet dat ik mijn spuit van nature rond de 2,5 mph duw en dat de sproeier goed presteert bij ongeveer 40 psi, dus ik begin met het bekijken van de 40 psi-lijn voor elk van de drie sproeiers die ik heb om te zien hoeveel gallons per duizend vierkante voet ze zullen spuiten bij 2,5 mph. Dit vereist enige kleine interpolatie, maar ik kom erachter dat de gele sproeier onder die omstandigheden ongeveer 0,56 gallons per duizend geeft, de blauwe sproeier ongeveer 0,84 gallons per duizend geeft en de rode sproeier ongeveer 1,16 gallons per duizend geeft... dus ik zou de rode sproeier kiezen.
Als alternatief zou ik de blauwe sproeier kunnen gebruiken en de systeemdruk kunnen verhogen tot 60 psi of mijn loopsnelheid kunnen verminderen tot ongeveer 2 mph om boven de eis van één gallon per duizend te komen. De gele sproeier is in dit voorbeeld geen haalbare optie.