Lawn Care Forum banner

Topdressing / Vraag over egaliseren

11K views 21 replies 12 participants last post by  Grass Geek  
#1 ·
Hallo allemaal! Ik zou dit voorjaar mijn gazon (10.000 sq ft Zorro Zoysia) willen bijwerken/egaliseren. Na het lezen van elke post die ik hier kon vinden (en door andere Google-zoekopdrachten te doen), ben ik, denk ik, meer in de war dan toen ik begon, dus ik dacht dat ik gewoon mijn eigen post zou maken.

Mijn oorspronkelijke plan was om te scalperen en te beluchten, en vervolgens zelf de Soil3 Level Mix (70% zand, 30% compost) te verspreiden. Toen las ik meer over Level Lawns (een bedrijf bij mij in de buurt in Atlanta) waar mensen op dit forum goede resultaten mee hebben behaald, maar het lijkt erop dat ze meestal (of volledig) zand gebruiken. Mijn belangrijkste vragen zijn:

1) Moet ik de 70/30 gebruiken zoals Level Mix heeft, of alleen zand? Ik wil het gazon egaliseren, maar ik wil ook profiteren van een betere drainage in de tuin. Ik heb veel gemengde beoordelingen gelezen over het aanbrengen van 100% zand - sommigen zweren erbij, anderen zweren ertegen. Gezien zulke sterke meningen voor beide kanten ben ik in de war.

2) Wat zouden de belangrijkste voordelen van elk zijn en/of de nadelen van beide (alleen zand versus iets als een 70/30 mix)? Als ik moest kiezen, zou ik waarschijnlijk de voorkeur geven aan de voordelen van het gazon dat iets geëgaliseerd is boven de extra drainagevoordelen.

Bedankt voor de hulp alvast! Zo blij dat ik dit forum met verbazingwekkend deskundige mensen heb gevonden.

#2 ·
Veel hiervan zal neerkomen op voorkeur, zoals je hebt gelezen. Mijn mening is dat een mix van zand en compost het gras meer voedingsstoffen geeft om zich te verspreiden en op te vullen. Ik heb 100% zand verspreid en ik heb het gevoel dat het zich niet zo snel verspreidde (mijn mening, niets wetenschappelijks). Zand bevat geen voedingsstoffen. De compost zal na verloop van tijd vergaan en het zand niet.

Gazons egaliseren is niets bijzonders, maar het neemt de arbeid weg en als je het geld hebt om uit te geven en bereid bent, zou ik iemand inhuren om te egaliseren. Het is niet moeilijk om te doen, vooral als je al iets hebt om een mat te slepen en een gorilla-kar te trekken om het zand of de mix te dumpen. Als je jezelf hebt geëgaliseerd en begrijpt hoe eenvoudig het is, zal Level Lawns overprijsd lijken, maar het is een service en maakt je leven gemakkelijker/minder arbeidsintensief.

Er zijn goedkopere opties voor zand, compost, teelaarde. Je kunt je eigen mix maken voor een fractie van de prijs. Ik zal zeggen dat de kwaliteit van Soil3 top is en als het een kritiek project is met pure compost of teelaarde, dan zijn zij de juiste keuze.

#3 ·
Specifiek over egaliseren gesproken... puur zand geeft je de beste resultaten bij het egaliseren van een oppervlak. Compost, zoals alle organische stoffen, zal afbreken en ontbinden.

Voordelen van zand? Effectiever voor egaliseren, betere drainage, consistenter om mee te werken, kan goedkoper zijn dan een egalisatiemix.

Als alternatief kan organisch materiaal nuttige voedingsstoffen toevoegen en helpen vocht vast te houden.

Als je naar een putting green kijkt, bestaat de bovenste wortelzone voornamelijk uit zand. Goed drainerende, stevige en slijtvaste oppervlakken zijn in dit geval erg belangrijk. Bovendien kunnen slecht drainerende oppervlakken, hoewel niet direct van toepassing op onze gazons, leiden tot ondiepe beworteling en/of ziektedruk.

Dus, zand egaliseren dient een doel, het is noch goed noch slecht! Kortom, als ik zou proberen een vlak oppervlak zo snel en economisch mogelijk te creëren... zou ik 100% zand gebruiken.

#4 ·
Als je het werk niet wilt doen, gebruik dan level gazons. Ik heb de super sod 70/30 mix gebruikt en het was geweldig, behalve dat de mijne veel stenen bevatte. Ik zei dat ik ze nooit meer zou gebruiken, maar ik heb geen goed alternatief kunnen vinden dat aan mij levert. Ik heb net 6 zakken van hun level mix besteld en hopelijk is het deze keer steenvrij. Ik weet ook niet zeker in welk deel van Georgia je zit, maar ik zit in de Canton/Ball Ground-omgeving en mijn eigen grond profiteert zeker van de toegevoegde OM.

#5 ·
Ik ben een fan van 100% zand als je probeert te egaliseren. Net als de opmerkingen hierboven, zal alle organische stof afbreken en de effectiviteit verminderen van al het harde werk dat betrokken is bij het egaliseren. Met regelmatige bemesting en wortelcycling zie ik niet veel voordeel in het toevoegen van organisch materiaal aan mijn zandniveau.

Volledige openbaarmaking: Mijn hele bodemprofiel bestaat bijna volledig uit zand, dus het is een gemakkelijke beslissing voor mij.

#6 ·
Bedankt voor de input jongens! Ik waardeer het echt. Omdat ik in Georgia woon, heb ik rode klei als grond. Ik wist niet zeker of het toevoegen van zand bovenop dat mijn toch al slechte drainage nog erger zou maken. Dat is de belangrijkste reden waarom ik me zo'n zorgen maakte. Ik wil echter ook geen mix toevoegen en al mijn harde werk nutteloos zien worden wanneer het afbreekt.

#7 ·
cds311 said:
Bedankt voor de input jongens! Ik waardeer het echt. Omdat ik in Georgia woon, is mijn grond rode klei. Ik wist niet zeker of het toevoegen van zand bovenop dat mijn toch al slechte drainage nog erger zou maken.
Het enige dat het erger zou kunnen maken, is meer klei. Zand zal snel werken om het te egaliseren. Beluchting en topdressing met zand (terwijl de kleiproppen worden verwijderd) zullen verdichting verlichten en een betere drainage bevorderen.

#9 ·
Ik wil graag toevoegen dat wat normaal gesproken wordt vergeten of verkeerd wordt geĂŻnterpreteerd, is dat het toevoegen van zand (topdressing) aan uw gazon irrelevant is voor de vraag of het voedingsstoffen vasthoudt of niet, aangezien u hoogstwaarschijnlijk slechts 1/4"-1/2" zand OP het gras toevoegt, waar geen wortels zijn voor het gras om voedingsstoffen op te nemen. Zelfs als u belucht en de gaten met zand vult, is het nog steeds een klein percentage van het hele gazon. Denk eraan om alles in perspectief te houden.

Nu, ik zit in het 100% zandkamp, omdat u de beste egalisatieresultaten zult krijgen en het zou ook moeten helpen met de drainage, om nog maar te zwijgen van het feit dat het over het algemeen goedkoper is dan iets anders te gebruiken.

#11 ·
atticus said:
https://www.greenbrothersearthworks.com/

Bespaar uzelf wat geld en bel deze jongens. Goed lokaal (Atl) bedrijf voor wat u ook op uw gazon wilt leggen. Een paar verschillende zandopties en ze hebben ook hun eigen topdressingmix. Lichtjaren goedkoper dan superzode.
Helemaal mee eens, vooral als je voor 100% zand gaat. Geweldige prijzen en betrouwbaar. Ik zou hun topdressingmix niet kopen, ik ben er vrij zeker van dat ik ergens heb gelezen dat er pinda's in zitten? Kan iemand dit bevestigen? Ik heb het nog nooit gebruikt, maar heb hun rivierzand en compost gebruikt.

#18 ·
helemaal mee eens, vooral als je voor 100% zand gaat. Geweldige prijzen en betrouwbaar. Ik zou hun topdressingmix niet kopen, ik ben er vrij zeker van dat ik ergens heb gelezen dat er pinda-schillen in zitten? Kan iemand dit bevestigen? Ik heb het nog nooit gebruikt, maar wel hun rivierzand en compost.
Ik kan bevestigen dat de graszodressingmix van Green Brother's (die trouwens is overgenomen door Site One en nu deel uitmaakt van dat bedrijf) gemalen pindahulzen bevat. Het wordt ook gemaakt met rivierzand dat een grote hoeveelheid erwtenstenen bevat, en zelfs enkele grotere stenen. Als je een kooimaaier gebruikt, zal deze mix je allerlei hoofdpijn bezorgen.

Als je van plan bent om bij Green Brothers te kopen, zou ik je aanraden om het metselzand te kopen. Het is wit als zand, heeft kleinere deeltjes dan het rivierzand en is vrij schoon met heel weinig steentjes.

Ik gebruik Green Brothers (nu Site One) al vele jaren. Ze hebben concurrerende prijzen en goede service. Zo ongeveer de enige slechte ervaring die ik daar ooit heb gehad, was het gebruik van hun graszodressing, waardoor ik maandenlang steentjes uit het gras moest halen en aan het einde van het seizoen een nieuw ondermes nodig had.

#13 ·
wokka59 said:
Maakt het uit of het gazon pas een paar jaar oud is? Als het onvolwassener is, moet dan een compostmengsel de voorkeur krijgen boven een zandmengsel?

Bedankt
Ik veronderstel dat het afhangt van de variëteit, maar ik heb mijn Empire Zoysia afgelopen zomer twee keer geëgaliseerd met zand, zonder problemen. Het werd in januari in rusttoestand gelegd. Als het geworteld is en groeit, kun je zand aanbrengen. Als je slechts een lichte toplaag aanbrengt, dan kan het toevoegen van wat organisch materiaal in orde zijn; niet nodig, maar oké. Als je doel egaliseren is, dan moet je 100% zand gebruiken.

#14 ·
wokka59 said:
Maakt het uit of het gazon pas een paar jaar oud is? Als het onvolwassener is, moet dan de voorkeur worden gegeven aan een compostmengsel boven een zandmengsel?

Bedankt
De wortels van iets als Bermuda (cooch) kunnen meerdere meters diep zijn. Stel je voor dat je de komende jaren een centimeter zand toevoegt om te egaliseren en het effect is minimaal.

#15 ·
klsmith259 said:
helemaal mee eens, vooral als je voor 100% zand gaat. Geweldige prijzen en betrouwbaar. Ik zou hun topdressing-mix niet kopen, ik ben er vrij zeker van dat ik ergens heb gelezen dat er pinda-schillen in zitten? Kan iemand dit bevestigen? Ik heb het nog nooit gebruikt, maar heb hun rivierzand en compost gebruikt.
Je hebt gelijk over de pindadoppen. Ze breken vrij snel af en zijn een goede bron van voedingsstoffen als dat is wat je zoekt, maar ik zou het niet aanraden als je met een kooimaaier maait. Ze hebben goede prijzen voor gezeefd zand en zijn, zoals je zei, goed, betrouwbaar en lokaal. Ik heb het niet geprobeerd, maar ik geloof dat ze je ook je eigen mix van compost/zand per gewicht laten maken.

#16 ·
atticus said:
klsmith259 said:
Helemaal mee eens, vooral als je voor 100% zand gaat. geweldige prijzen en betrouwbaar. Ik zou hun topdressing-mix niet kopen, ik weet vrij zeker dat ik ergens heb gelezen dat er pinda-schillen in zitten? Kan iemand dit bevestigen? Ik heb het nog nooit gebruikt, maar heb hun rivierzand en compost gebruikt.
Je hebt gelijk over de pindadoppen. Ze breken vrij snel af en zijn een goede bron van voedingsstoffen als dat is wat je zoekt, maar ik zou het niet aanraden als je met een kooimaaier maait. Ze hebben goede prijzen voor gezeefd zand en zijn, zoals je zei, goed, betrouwbaar en lokaal. Ik heb het niet geprobeerd, maar ik geloof dat ze je ook je eigen mix van compost/zand per gewicht laten maken.
Ik zal zeker moeten vragen naar het maken van een mix. Ik heb er twee tegelijkertijd laten bezorgen, maar nog nooit gemengd. Zou zeggen dat het tijd is om ze handmatig te mengen.

#19 ·
Nog een stem voor Green Brothers.

Ik heb hun metselzand een paar keer gebruikt, evenals de gecomposteerde teelaarde. Ik ben dol op het zand. Mijn enige kritiekpunt op de gecomposteerde teelaarde is dat het in de zomer het eerste jaar leidde tot honderden/duizenden paddenstoelen per dag. Ze waren erg dun en droogden binnen een paar uur uit in de zon, maar het was vervelend. De gecomposteerde teelaarde bevat ook behoorlijk wat takjes. Ik zou niet aanraden om hen te vragen dat met zand te mengen als je met een rolmaaier maait.

#21 ·
Je maaier zal niet zinken. Om te beginnen breng je slechts een relatief dunne laag zand aan. Nadat het zand is verspreid, zakt het in het gras en binnen een week of twee groeit het gras er volledig doorheen.

Ik heb metselzand talloze keren gebruikt en heb dat probleem nog nooit gehad. Ik heb ook YouTubers zoals The Lawn Tools een enorme hoeveelheid metselzand zien uitbrengen zonder problemen.