Lawn Care Forum banner

Nivelleren met zand/veenmosmix?

1 reading
23K views 16 replies 10 participants last post by  trekpilot  
#1 ·
Ik heb verschillende aanbevelingen en YouTube-video's gelezen die aangeven dat je rechtstreeks zand kunt gebruiken om te egaliseren of een mix van zand + teelaarde of compost (50/50 of 70/30).

Omdat ik vrij zware kleigrond heb met niet zo'n goede drainage, had ik gelezen dat het gebruik van rechtstreeks zand misschien geen goed idee is en dat er wat organisch materiaal in de mix moet zitten.

Ik vraag me af of ik veenmos in het zand kan mengen in plaats van teelaarde/compost? Ik heb gewoon slechte ervaringen met onkruid elke keer als ik teelaarde of compost heb gebruikt. Nog andere suggesties?

Bedankt

#3 ·
Veenmos en ander organisch materiaal kunnen na verloop van tijd helpen met de drainage. Idealiter meng je dit in de grond. Gebruik niet alleen gewone "bovengrond". Goed gerijpte compost zal meestal geen levende onkruidzaden bevatten. Heb je een jartest voor je grond gedaan om te zien hoeveel klei/silt/zand je momenteel hebt?

#4 ·
Ik ben blij dat ik dit ben tegengekomen. Ik zit in dezelfde situatie - zware kleigrond en wil graag toplaag aanbrengen met iets dat helpt om het af te breken. Ik kwam tot dezelfde conclusie en zou een 100% natuurlijke Ierse veencompost gebruiken.
Maar ik had niet overwogen hoe goed het water vasthoudt... terug naar de tekentafel

dit is een interessante lezing;

#5 ·
Het werkelijk veranderen van de bodemstructuur kost tijd; waarschijnlijk meerdere jaren. De beste optie is compost die diep in de grond wordt gemengd (frezen, gaten graven of kernbeluchting). Veenmos kan ook werken als organisch materiaal, maar is stabieler en duurt langer om af te breken. Het zal waarschijnlijk de pH verlagen en de voedingsstoffen en het waterbergend vermogen van de grond verhogen. Voor het beste resultaat ook mengen met compost. Doe de grondjartest en kijk of je echt een kleiprobleem of een verdichtingsprobleem of beide hebt.

#6 ·
Bedankt @secured2k. Mijn pH is hoog, wat de andere reden was om veen te kiezen.

Ik had nog nooit van de jartest gehoord - maar een snelle Google lost dat op.
Ik ben het nu aan het doen met een halve pot grond uit de probleemgebieden. Het duurt 48 uur voor het volledige resultaat, maar de test zegt dat het zand binnen 1 minuut moet bezinken... Ik kan er geen zien. Ik denk dat dat mijn probleem is.

#17 ·
Bedankt @secured2k. Mijn pH is hoog, wat de andere reden was om veen te kiezen.

Ik had nog nooit van de jartest gehoord - maar een snelle Google lost dat op.
Ik ben het nu aan het doen met een halve pot aarde uit de ergste probleemgebieden. Het duurt 48 uur voor het volledige resultaat, maar de test zegt dat het zand binnen 1 minuut moet bezinken... Ik kan er geen zien. Ik denk dat dat mijn probleem is.
nick9one1,
Wat waren de resultaten van je jartest?

#7 ·
Bedankt jongens, dit is een nuttig inzicht. Ik wil echter even aangeven dat het voorlopig mijn bedoeling is om lage plekken/oneffen gebieden te egaliseren in plaats van de bodemstructuur te verbeteren (de drainage is niet verschrikkelijk voor mij - d.w.z. er staat nergens water, eerder blijven sommige gebieden langer modderig - wat ik uiteindelijk moet aanpakken, maar niet onmiddellijk).

Dus voor het egaliseren verzamel ik dat het een mix van zand en compost zou zijn, denk ik?

#10 ·
Ik zag dit in een andere post en ik denk dat het nuttig kan zijn bij je beslissing.
Welnu, als je het gazon wilt egaliseren, dan heb je iets nodig met een hoog mineraalgehalte, zoals zand of teelaarde. Hoewel zand de 'beste' egaliseerder is, omdat het alleen maar mineralen bevat en gemakkelijk te verspreiden en te egaliseren is, werkt het niet goed voor bepaalde grondsoorten (zware klei), en het heeft geen voedingswaarde en houdt helemaal geen water vast. Het is ook mijn favoriete zaaibed als je opnieuw inzaait.

Persoonlijk zou ik in het algemeen fijn gezeefde teelaarde aanbevelen. Het bestaat nog steeds voornamelijk uit mineralen (meestal 90%+) en heeft dus een lange levensduur, maar het is flexibeler voor grondsoorten en gebruikssituaties.

#11 ·
Ik zou ook overwegen om wat gips neer te leggen,

Misschien ook wat perliet.
Perliet is een uitstekende bodemverbeteraar voor kleigrond als je de drainage en beluchting van de grond wilt verbeteren. Bewerk of maak je kleigrond los tot een diepte van vijftien tot dertig centimeter en verdeel dan een laag van tien centimeter perliet over de bovenkant. Meng het perliet in de grond die je al losgemaakt hebt.

#12 ·
Ik zou ook overwegen om wat gips neer te leggen,

Misschien ook wat perliet
Perliet is een uitstekende wijziging voor kleigrond als je de drainage en beluchting van de grond wilt verhogen. Bewerk of maak je kleigrond los tot een diepte van vijftien tot dertig centimeter en verdeel vervolgens een laag van tien centimeter perliet over de bovenkant. Meng de perliet in de grond die je al hebt losgemaakt.
Opmerking over gips (waarschijnlijk niet de juiste keuze zonder bodemtestbevestiging): (~7 min)

#15 ·
Fijn zand (PGA-specificatie).

Persoonlijk zou ik de grond beluchten en dan toplaag aanbrengen met zand.
Ik doe precies dat met mijn zware kleigrond (ook een volledige renovatie, vandaar dat het gras dood is).

Kernbeluchting en ik heb 1 ton 70% USGA-gegradeerd gewassen silica zand en 30% topkwaliteit grond die thermisch is behandeld tot 200°C.

Image
Image