Lawn Care Forum banner

Wifi- of zigbee-regelkleppen

4.7K views 19 replies 9 participants last post by  MasterMech  
#1 ·
Hallo mensen, zijn er wifi- of zigbee-kleppen voor ondergrondse sproeisystemen?

Ik ben op zoek naar kleppen die zonder draad terugcommuniceren met de controller.

#3 ·
Welke controller heb je die dit ondersteunt?
Je kunt waarschijnlijk met Rachio en/of OpenSprinkler praten met behulp van Home Assistant.

OP: Ik weet niet of er iets voor is. Mogelijk moet je het bouwen met een relais. Houd er rekening mee dat je een stroombron nodig hebt voor zowel het magneetventiel als het zigbee/zwave/matter/thread-apparaat.

#14 ·
Als je dit vanaf nul plant, zou ik niet beginnen met draadloze kleppen. Het leggen van sproeidraad is een fluitje van een cent als je al sleuven graaft voor nieuwe zones. Rain Bird heeft een aantal controllers op batterijen die op of in de buurt van de klep kunnen worden gemonteerd. Draadloos, vooral wifi, is niet zo betrouwbaar, vooral niet op grote schaal. Zigbee is geweldig, maar zal waarschijnlijk in de komende 5-10 jaar worden vervangen door Thread. Wifi is niet geweldig voor meerdere apparaten op batterijen, omdat je meer tijd kwijt bent aan het vervangen van batterijen dan je lief is.

Je idee om de kleppen dichter bij de zones te plaatsen, is echter geldig. En bedrading terug naar een centrale controller hoeft niet ingewikkeld te zijn. De kabel kan direct worden begraven, of je kunt een buis in je sleuven leggen. Je kunt enkele kleppen of kleine groepen kleppen plaatsen waar je maar wilt, en zelfs een paar tuinwaterkranen op je hoofdleiding opnemen voor handmatig water geven als je dat wilt gebruiken.

Ik heb de Rachio-controller en raad hem aan. Hij kan zo eenvoudig of zo complex worden ingesteld als je wilt, en heeft zonder twijfel de meeste toeters en bellen als je de konijnenpijp van ultra-efficiënt water geven in wilt duiken.

#15 ·
Wauw, dit forum is geweldig. Bedankt voor de betrokkenheid bij de discussie.

Ik ben misschien aan het overdenken.

@MasterMech Ik ben het er volledig mee eens dat als ik mijn hele gazon en zones goed plan, ik de draad maar één keer hoef te leggen. Ik wist niet zeker hoe betrouwbaar deze draden zijn en hoe vaak ze problemen ondervinden. Dit in combinatie met het gemak van het toevoegen van nieuwe zones, deed me nadenken over draadloos.

Ja, directe begraving zou moeten werken, maar uit nieuwsgierigheid ... een voordeel van het plaatsen van draad in een buis is dat we er nieuwe draad doorheen kunnen trekken, correct? Doen mensen dat? Is het makkelijk?

#16 ·
Wow, dit forum is geweldig. Bedankt voor de betrokkenheid bij de discussie.

Ik ben misschien aan het overdenken.

@MasterMech Ik ben het er volledig mee eens dat als ik mijn hele gazon en zones goed plan, ik de draad maar één keer hoef te leggen. Ik wist niet zeker hoe betrouwbaar deze draden zijn en hoe vaak ze problemen ondervinden. Dit in combinatie met het gemak van het toevoegen van nieuwe zones deed me nadenken over draadloos.

ja, directe begraving zou moeten werken, maar gewoon uit nieuwsgierigheid ... een voordeel van het plaatsen van draad in een buis is dat we er nieuwe draad doorheen kunnen trekken, toch? Doen mensen dat? Is het makkelijk?
Mensen doen allerlei gekke dingen in de jacht op geweldig gras.... :cool:

Meestal worden de draden direct begraven, omdat de draad ervoor is ontworpen en een buis extra kosten met zich meebrengt. U kunt individuele paren naar elke klep leggen, of als u kleine groepen van bijvoorbeeld 3-4 kleppen gebruikt, kunt u sproeikabel kopen die kleurgecodeerde geleiders in een duurzame buitenmantel bevat. Zelfs als u een jaar na de installatie van uw systeem een zone moet toevoegen, kunt u nog steeds draad aan het systeem toevoegen. Het is niet zo dat u de bestaande bedrading terug naar de controller moet volgen. Kies het meest efficiënte pad en begraaf het gewoon diep genoeg zodat het niet beschadigd raakt door een beluchter.

Mijn ervaring is dat bedradingsproblemen zich normaal gesproken aan beide uiteinden van de draad voordoen en niet in de begraven secties.

#18 ·
Hoi mensen, zijn er wifi- of zigbee-kleppen voor ondergrondse sproeisystemen?

Ik ben op zoek naar kleppen die zonder draad terug communiceren met de controller.
Hoi mensen, zijn er wifi- of zigbee-kleppen voor ondergrondse sproeisystemen?

Ik ben op zoek naar kleppen die zonder draad terug communiceren met de controller.
Welke gegevens zou u kunnen verkrijgen met een draadloze klep? De klep is binair, hij is ofwel open ofwel gesloten. Er is geen informatie die ik kan bedenken om terug te communiceren met de controller.
De besturingsdraad die van de controller komt, is wat spanning levert aan de solenoĂŻde om de klep te openen.
Als u een slimme controller heeft, zoals Rachio, is de controller degene die communiceert met gegevens uit de cloud om te weten wanneer uw gras water nodig heeft. Of als het te winderig, nat of koud is om de sproeier te laten draaien. Dan gebruikt Rachio algoritmen om te bepalen of het de klep moet openen of sluiten.
Kortom, zelfs als u een draadloos communicatieapparaat op de solenoĂŻde zou hebben, zou u nog steeds een besturingsdraad naar de solenoĂŻde nodig hebben om deze te openen en te sluiten. Dus ik kan geen voordeel bedenken om een draadloos communicatieapparaat op de klep te hebben.

#19 · (Edited)
Ik ben me er echter niet van bewust dat iemand een vergrendelklep maakt, dus dat is de grootste hindernis voor dit concept. Ook graven de meeste mensen het gazon op om slangen naar de klepbox te leggen, dus het is over het algemeen niet veel extra moeite om tegelijkertijd ook draden te begraven. Ik zie hier niet veel marktvraag naar.

#20 ·
Zoals reeds vermeld, vereisen kleppen een flinke hoeveelheid stroom door de magneetspoel om het magneetventiel open te houden en het water te laten stromen. Dit zou elke batterij zeer snel leegmaken. Een natuurlijk voordeel van dit klepontwerp is dat als de stroom uitvalt, de klep automatisch afsluit en geen water verspilt.

In principe zou het mogelijk moeten zijn om een vergrendelklep te ontwerpen die slechts een korte stroompuls nodig heeft om de klepstand te veranderen en dus geschikt is voor batterijvoeding. Dit zou het risico met zich meebrengen dat er water wordt verspild in het geval dat uw batterij of bedrading defect raakt, maar dit zou kunnen worden verzacht met detectie van een lage batterijspanning en wat controller-intelligente functies. Met zo'n klep zou u de controller in de doos (in een waterdichte behuizing) kunnen plaatsen met een batterij en een draadloze radio voor een volledig draadloze oplossing. Dat wil zeggen, geen draden die naar/van de kleppenkast lopen, wat vermoedelijk het doel is.

Ik ben echter niet op de hoogte van iemand die een vergrendelklep maakt, dus dat is naar mijn mening het grootste obstakel voor dit concept. Ook graven de meeste mensen het gazon op om slangen naar de kleppenkast te leggen, dus het is over het algemeen niet veel extra moeite om tegelijkertijd ook draden te begraven. Ik zie hier niet veel marktvraag naar.
Ik heb een enkele impact rotorkop die ik gebruik met een Eve Aqua. Het is een gemotoriseerde kogelkraan die wordt gevoed door AA-batterijen. Ik heb hem het hele seizoen gebruikt en hij zit nu op 50% batterij. Daar ben ik eigenlijk best van onder de indruk. Thread/Bluetooth voor de communicatie, geen probleem voor mij, want ik heb al een behoorlijk goed Thread-netwerk en natuurlijk zitten mijn kranen allemaal dicht bij het huis.

Ik ben het echter 200% eens met het gebruik van traditionele kleppen als je kunt en de slimme functies in de controller uitvoert.