Lawn Care Forum banner

Steveholl'x Gazonjournaal / NC / Herfst 2021 - Zomer 2022

11K views 45 replies 5 participants last post by  stevehollx  
#1 ·
Hier zijn een paar favoriete foto's van vorig seizoen.

#2 ·
Doelen

• KBG - Voor het eerst doorzaaien met een KBG-mix. 15%, dus 1lb per M ging naar beneden. In de hoop dat het zich zal vestigen en zal helpen met de repareerbaarheid, vooral in de achtertuin door slijtage door honden.
  • 2,5" HOC - Mijn gazon is oud en behoorlijk hobbelig met boomwortels, maar ik hou van de 2,5" look en ga proberen het volgende zomer op deze lengte te houden. Ik weet niet zeker hoeveel meer water ik nodig zal hebben met een lagere HOC en wat KBG. We zullen zien of dit slechte ideeĂ«n blijken te zijn.
  • Diepere zomerkleur - Dit jaar het hele jaar groen gehouden, maar de kleurkwaliteit in de zomer is slecht. Deze zomer geen ijzer gespoten, omdat de Triv-renovatieplekken knapperig werden en de Nimblewill-behandeling sommige gebieden roosterde, dus diep groen was deze zomer niet logisch gezien de nabijheid van zwaar behandelde gebieden die enige schade opliepen. Ik zou graag willen proberen ijzerapplicaties volgend jaar de zomer door te zetten en te kijken of ik een diepere kleur in de zomer kan behouden.
  • Schaduwrijke dunne plekken - In de hoop een paar probleemhoeken te verbeteren die bijna geen zon krijgen door schaduw van hekken + bomen. Laatste poging om ze dit jaar te zaaien voordat ik alternatieve plannen overweeg. Ze zijn niet al te slecht, maar ik zou daar liever duurzamer gras hebben als ik het kan bereiken. Vorig jaar sleten de honden het gebied tijdens het zaaien en de tweede poging om het af te schermen was te laat om zich goed te vestigen.
  • Triv-bestrijding - Grote plekken dit voorjaar vernietigd en gezaaid (~1000 sqft Triv). We zullen zien wat er terugkomt! Oct-toepassing van Tenacity zou het moeten vinden, en ik zal medio oktober doden en doorzaaien voor die gebieden. Ik zal in het voorjaar ook ijzer gebruiken om plekken op te sporen die in het voorjaar moeten worden aangepakt. Ik verwacht dat er wat terugkomt, gezien de patch van 1k sqft die ik in de voortuin had.
  • Nimblewill-bestrijding - Heb alleen een probleem op een strook van 4' aan de westkant van het gazon. Vorig jaar was er een volledige besmetting die alle zwenkgras doodde en toen behandeld. Dit jaar weer zwaar getroffen voor bestrijding, maar eerder. In de hoop dat er slechts een paar sprietjes terugkomen die ik volgend jaar kan spot-sprayen of met pylex kan beschilderen.

#3 ·
De eerste dag van het nieuwe seizoen was gisteren, scalperen. De temperaturen zijn overdag gedaald tot in de 70 graden, maar dat houdt niet aan en zal over een paar dagen weer terugkeren naar midden 80 graden, wat enkele dagen van 90 graden F+ bedreigt. Ik ben ongeveer een week eerder dan ik qua temperatuur zou willen zaaien, maar ik wil profiteren van het feit dat ik het over de 3-daagse week kan doen, en ik ben ook gewoon ongeduldig en wil zaad strooien en een schone lei hebben voor de herfst. Ik zaai graag vroeg, want in het midden van oktober beginnen de bladeren als een gek naar beneden te komen, wat moeilijk te bestrijden is (maaien en/of blazen om de 2 of 3 dagen gedurende 6 weken), dus het is beter om het zaad zo rijp mogelijk te laten worden.

Woensdag fungicide (prop.) gespoten.

Het gazon eerst teruggebracht tot 2,5 inch en vervolgens een dubbele snede gedaan op 1,9 inch. Ik probeerde het terug te brengen tot 1,4 inch, maar dat was het gazon op sommige plekken in de grond aan het scalperen, moeilijk te duwen, en zou waarschijnlijk nog 3 keer gemaaid moeten worden, dus...nee! Had misschien PGR moeten spuiten, maar wilde er geen geld aan uitgeven voor dit eenmalige gebruik. Zal proberen het laag te houden als de zaden ontkiemen. Kan de eerste paar keer handmatig met een rolmaaier maaien op 2 inch of net daaronder.

6 hoge zakken met maaisel van de scalp.

Hier zijn de resultaten na het scalperen en wat harken van de dode/dunne plekken. Je kunt de plekken zien waar ik in de zomer Nimblewill zwaar heb behandeld met pylex, triclopyr en tenacity. En ook de plekken met hondenurine die moeten worden gerepareerd.

Image

Zeker een veel dikkere basis van een gazon dan vorig jaar! Zwaar bemestingsprogramma afgelopen herfst, plus goed water geven en preventief fungicide heeft geholpen. Ik had vorig jaar niet echt noemenswaardige schimmelproblemen. Eén keer roestvlekken en op een dag wat laesies gezien, maar het gras groeide eruit met een flinke regenbui.

Later vandaag gaat het zaad erin.

#4 ·
Dit seizoen vervang ik domme digitale slangentimers door Orbit B-Hyve. Heb het geĂŻntegreerd in home assistant, dus ik kan irrigatielogica instellen op basis van ET. Ik heb al cumulatieve regenval in HA van een RF-regenmeter, dus het wordt een gaaf project om te zien of ik het kan integreren. Ik ben ook enthousiast om niet gebonden te zijn aan intervallen van 6 uur voor doorzaaien met de timers, en kan ook op afstand vertragen vanaf mijn telefoon (had 5 timers en ga dit jaar naar 7)

#5 ·
Heb de Orbit B-Hyve timers de ochtend nadat ik zaad had gezaaid geĂŻnstalleerd. Vind ze leuk. GeĂŻntegreerd in home assistant en gebruik Node-Red in HA om het schema uit te voeren, in plaats van de cloud/app van Orbit te gebruiken voor het schema aan/uit. Dit geeft me de flexibiliteit om mijn lokale regenmeter te bevragen of lokale ET-tarieven te peilen en beslissingen te nemen over wanneer de bewatering moet worden onderdrukt. Ja, ik weet dat Rachio dit doet! Dit is een mooie mix van het kunnen hebben van slangentimers met slimme flexibiliteit, zonder kleppen te hoeven bedraden, enz. Nooit meer 's nachts in de regen om de slangentimers op te schorten.

Image

Het is ook fijn geweest om intervallen strakker te programmeren dan elke 6 uur en af te zien van nachtelijke bewatering voor de doorzaai. Draait cycli om de 2 uur van schemering tot zonsondergang, variërend van 4-9 minuten, afhankelijk van de dekking van de sproeier (ik heb er een die 270 graden doet).

Geduldig wachten op ontkieming. Waarom is het zo lonend om elk jaar te zien hoe zaden hun groene kopjes omhoog steken? Vorig jaar in september had ik ontkieming in 6 dagen. Dit voorjaar was het 10 dagen.

Er zijn maar heel weinig plekken die dit jaar geen irrigatie krijgen en handmatig bewaterd moeten worden. Slechts 2 verre hoeken die veenmos hebben om het irrigatiebereik te helpen beperken.

#8 ·
g-man said:
Doe je ET in HA? Houd je de weergegevens in een MySQL-database om vervolgens de berekeningen te doen?
Ik heb een sensor voor ET die deze add-on gebruikt. Het is momenteel een standalone sensor die ET en een waterbeslissing krijgt. Ik activeer er nog geen acties mee:
https://github-wiki-see.page/m/hhaim/hass/wiki/Weather-based-irrigation

Deze lijkt nieuwer en misschien wel simpeler. Ik zal er misschien naar kijken en overstappen:
https://github.com/jeroenterheerdt/HAsmartirrigation

HA is niet geweldig met statistieken over een paar dagen. Ik neem een dagelijkse momentopname van de cumulatieve regenval, om een geschiedenis van 3 dagen van het regenvalverschil lokaal in HA te bewaren.

Er zijn enkele verbeteringen geweest in HA met de laatste twee releases voor 'lange termijn statistieken' waarbij het wat datanormalisatie doet (gem/min/max/etc.), maar ik heb ze nog niet aan het werk gekregen. Ik heb in het verleden waarden langer opgeslagen in influx en in grafana weergegeven voor vergelijkbare behoeften. De WBI-plugin zou geen geschiedenis nodig moeten hebben om een beslissing te bepalen, aangezien ET ook cumulatief is en dan wordt gereset (in wezen leaky bucket-logica).

Ik zal er wat meer mee spelen en kijken wat ik kan integreren.

Hoewel het misschien de 'juiste' manier is om ET te gebruiken, is het misschien ook onnodige complicatie, want ik heb het gevoel dat irrigeren van 2x0,5" het grootste deel van het jaar en 3x0,5" in juni-augustus voldoende is, waarbij de cyclus wordt onderdrukt als we de afgelopen 3 dagen >0,25" hebben gehad. Ik heb het gevoel dat ik het beslissingsproces alleen kan benaderen met de regenvalmetriek van de afgelopen 3 dagen, waarbij ik de logica in maart/oktober-november uitschakel.

#9 ·
CorpRaider said:
Steve, heb je een materieel verschil in effectiviteit opgemerkt tussen de Pylex en de Tenacity? Ik heb een paar recensies (en andere dingen) gelezen die lijken aan te geven dat Pylex een meer "permanente" oplossing is voor het bestrijden van bermudagras en vingergras.
Pylex lijkt de bleking sterker en iets sneller te creëren dan Tenacity. Het lijkt beter te werken. Ik heb vastgesteld dat ik Pylex standalone prettig vind, aangezien Pylex+Triclopyr (zoals ze aanbevelen voor Bermuda) te agressief was voor het omliggende Fescue. Mijn voorkeursaanpak is momenteel 3x applicaties van Pylex vanaf 15 juli om de 2-3 weken, en als er iets overblijft, dan opvolgen met wat Tenacity.

#10 ·
Ik ben begonnen met het lezen van beide. Ik ben er niet in geĂŻnteresseerd om het te gebruiken om de irrigatie te activeren, ik wil gewoon een nauwkeurigere Et0-berekening. Ik vind de aanpak van de tweede link leuk. Ik weet dat ik het elke dag naar een MySQL-tabel kan schrijven en daarvan kan grafieken. Misschien iets om in de winter mee te spelen.

#11 ·
g-man said:
Ik ben begonnen met het lezen van beide. Ik ben niet geĂŻnteresseerd in het gebruiken ervan om de irrigatie te activeren, ik wil gewoon een nauwkeurigere Et0-berekening. Ik vind de aanpak van de tweede link leuk. Ik weet dat ik het elke dag naar een MySQL-tabel kan schrijven en daarvan kan grafieken maken. Misschien iets om in de winter mee te spelen.
Ja, ik heb zojuist de tweede bibliotheek (Smart Irrigation) in HA geladen,

De waarde van de sensor is de tijd om te irrigeren in seconden, wat voor mij ongeveer accuraat lijkt (~20m voor een dag van 87F vandaag zonder regen; ongeveer goed, aangezien ik ongeveer 60m per sprinkler elke 2-3 dagen irrigeer). Dat zijn echter abstracte statistieken. Als je alleen ET wilt, staat het in een attribuut onder de sensor. Ik weet niet zeker hoe ik attributen onder sensiewaarden moet grafieken, maar je kunt ET en netto ET (verlies van ET rekening houdend met neerslag) zien.

Image

De hhaim-integratie exposeert een directe ET-variabele van openweathermap, maar de integratie is wat meer gedoe. Smart Irrigation was binnen 5 minuten up and running - HACS/git installatie, en dan een vragenlijst van 7 pagina's bij de installatie die eenvoudig was.

#14 ·
Gisteren gemaaid tot 2". Het gazon ziet er goed uit in ongeveer 80% van de tuin, maar moet nog groen worden nadat het zo kort is geweest. Dunne plekken die niet zijn ontkiemd opnieuw ingezaaid en opnieuw veenmos op die plekken gelegd.

Waarschijnlijk zal ik over een paar dagen bemesten. Misschien op zondag en dan maandag weer maaien op 2". Ik twijfel of ik op 2" blijf of terugga naar 2,5" om de rest van het seizoen te maaien.

#15 ·
Vandaag gemaaid op 1,875" HOC, afdalend van 2,125" HOC, aangezien er sinds de laatste maaibeurt een paar dagen geleden niet veel is gegroeid. De dingen zien er een beetje ruw uit, maar ik zie dat het nieuwe gras er goed mee bedekt is, dus ik denk dat het een goede aanpak is om het nu laag te houden om het jonge gras te helpen. Ik zal waarschijnlijk teruggaan naar maaien op 2,125" voor de volgende paar maaibeurten. Onbepaald of ik daar blijf of later in het seizoen naar 2,5" ga. Ik denk dat rond de 2" er goed en laag uit kan zien en toch groen blad hebben, dus dat is mijn gewenste doel als ik het in de herfst en in ieder geval aan het begin van de volgende zomer kan bereiken.

Na het maaien 0,2 lb N en wat humuszuren gespoten. Merkte ook wat schimmel op een plek die in de schaduw ligt, dus spoot wat azoxy + T&M op die plekken en verminderde ook de watergift op die plekken. Schakelde mijn 19.00 uur cyclus uit omdat het nu donker wordt en de laatste cyclus niet nodig lijkt.

Ziet er hier niet geweldig uit, maar verwacht dat de zaken deze week aantrekken met de meststof en regen als de temperaturen dalen.

#16 ·
De afgelopen dagen is het afgekoeld. Gisteren om twaalf uur de irrigatie uitgeschakeld en vandaag en morgen wat lichte regen, ongeveer een centimeter op beide dagen.

Hopelijk zullen we zien dat de ureum en het ijzer aanslaan met deze mooie zachte regen en koelere temperaturen. Ik kijk uit naar de uitkomst later in de week. Ik ben van plan om dit weekend op 2" te maaien en voor het eerst te trimmen sinds het zaaien van 3 weken geleden.

Waarschijnlijk laat ik de hond dit weekend ook weer in de achtertuin. Hij maakt de weg achter de schuur kapot, omdat het een smalle lus is, en ook een gedeelde/vochtige hoek waar hij snel moet stoppen als hij eekhoorns achternazit voordat hij de omheining raakt. Ik zal waarschijnlijk een paar van de delicate delen die alleen nieuw gras hebben, afzetten om te voorkomen dat hij die gebieden kapot maakt. Ik weet echter niet zeker of ik de hekken de hele winter laat staan of niet.

#18 ·
Oh, en de kruipende boterbloem lijkt weg te smelten. Ik zie het nu nergens meer. Bij andere buren is het nog groen en groeit het. Dat waren 3 toepassingen van pylex (eerste 2 met triclopyr), 1 tenacity, 1 meer pylex, en dan tenacity met de doorzaai.

Ik verwacht dat er volgend jaar wel wat terugkomt, maar hopelijk kleiner en dunner. Zal gewoon pylex x 3 gebruiken, en dan tenacity x 2-4 daarna, indien nodig, vanaf 15 juli. De triclopyr in de zomer was dit jaar erg hard voor mijn gazon.

#21 ·
Vandaag gemaaid tot 2,1" en voor het eerst sinds het zaaien afgeboord.

Ik heb wat uitdunning op de schaduwrijke plekken waar ik wat schimmel zag. Ik probeer deze plekken te laten uitdrogen en zal ze volgende week wat meer zaad geven.

De hond vandaag voor het eerst sinds het zaaien in de tuin gelaten. Heb een tijdelijke omheining geplaatst om de schaduwrijke lus achter de schuur te laten rijpen en beter wortel te schieten voordat hij hem vertrapt.

#22 ·
De herfstgroei begint grip te krijgen.

In 6 dagen gegroeid tot bijna 3". Opnieuw gemaaid tot 2,1". Lichtjes geharkt op sommige dunne plekken - ga ze morgen zaaien en bemesten en Tenacity/ureum/ijzer aanbrengen. Zie wat onkruid in de ondergrond en +28d na het doorzaaien.

Buurman vroeg of hij zijn putter mocht meenemen. Moet wel komen door het maaien op 2".

#23 ·
De tweede hardnekkigheid-app ging vandaag naar beneden bij het doorzaaien. Heb ook ureum en ijzer neergezet. Nog wat meer zaad toegevoegd op dunne plekken.

Moest vandaag wat bladeren wegblazen. Het lijkt erop dat de herfstbladeren beginnen te vallen. Mangoboom heeft de afgelopen dagen ook de helft laten vallen. Drukke tijd met bladeren in onze buurt. Ik ben meestal om de dag buiten om ze op te ruimen en dat duurt tot Thanksgiving.

#24 ·
Het lijkt erop dat de herfstgroei er is. Begin weer met 2x per week maaien, op 2,1 inch. De kleur is nog niet diepgroen, nog steeds wat impact van de schok van 4,5 inch. Zal er waarschijnlijk over een paar weken zijn.

Ik zie wat verbleking van Tenacity en een beetje schimmel. Ik hoop dat met koelere temperaturen en groei de schimmel overwonnen zal worden. Ik ben niet van plan om zo laat nog een fungicide-applicatie te spuiten. Ga na deze regenbui over op 1x per dag water geven.

#25 ·
Image

Gisteren gemaaid tot 2,1" en de kantenmaaier tevoorschijn gehaald. Ook de randen van de grindpaden schoongemaakt. Ureum gespoten - zal hier wekelijks worden aangebracht van nu tot half december.

Het lijkt erop dat we volgende week dagen van 85F en geen regen kunnen verwachten. Ik ga waarschijnlijk de irrigatie deze week 2x per dag aanhouden.

Het gedeelte bij de schuur is altijd een probleem; ik denk omdat het niet veel licht krijgt. Veel van de zaailingen daar deden het niet goed. Ik verlies dit gebied elke zomer en heb er moeite mee om zaad te pakken. Het lijkt beter te gaan met het pakken van zaad later in het seizoen, misschien omdat het meer licht krijgt als de bomen hun bladeren verliezen.
Image

Ik ga het nog een week de tijd geven om te zien wat er gebeurt (weet niet zeker of ik wil zaaien als er geen regen is en 85F, aangezien deze plek niet goed wordt geĂŻrrigeerd.) Ik ga er waarschijnlijk volgend weekend meer zaad en veenmos op strooien. Het wordt een uitdaging als de bladeren beginnen te vallen. In het ergste geval zal ik het in februari dormant zaaien en de pre-em daar overslaan, aangezien het daar nog nooit problemen heeft gehad met poa of krabbegras.

Ik kan dit jaar ook afzonderlijk de grond op deze plek testen om te proberen beter te begrijpen of het probleem iets anders is dan slecht licht.