Lawn Care Forum banner

Zand topdressing na beluchting

2 reading
58K views 28 replies 14 participants last post by  Nimblecow  
#1 ·
Ik ga voor het eerst ooit kernbeluchten op mijn hybride Bermuda-gazon. Ik ben ook van plan om dit jaar minstens 2x te egaliseren. Mijn vraag is, moet ik na de kernbeluchting zand egaliseren? Zal het vullen van de gaten met zand het gazon alleen maar opnieuw verdichten? Zo niet, welke voordelen krijg ik dan van topdressing met zand na beluchting? Ik wil binnen de komende 3 weken beluchten en ben net een plan aan het bedenken. Gelegen in San Antonio Tx. Het gazon wordt behoorlijk wakker. Ik heb het nog niet gestimuleerd met meststof, omdat ik een vroege egalisatie van plan was. Ik ben ook van plan om na de beluchting wat carbonpro-g en zwavel te strooien. Zo komt het sneller dieper in de grond.

#2 ·
Blijf onder de 1 ton zand per 1.000 vierkante meter. Als je geen goede golfbaan egaliseerzand kunt krijgen, zorg er dan voor dat het metselzand is en geen speelplaatszand. Het zal niet opnieuw verdichten, nee. Er zijn veel dure gereedschappen, maar eerlijk gezegd is voor mij een duwbezem mijn meest effectieve hulpmiddel geweest om te egaliseren, samen met een goede landschapsreken - dat is de aluminium die ongeveer 3 voet breed is en aan één kant plat is, met metalen tanden aan de andere kant. Geef het dan veel water. Niet alleen met irrigatie - maar geef het water met een slang.

#4 ·
Goede info. Zouden er redenen zijn om te wachten tot de gaten dicht zijn voordat er gezand wordt? Ik denk dat ik ooit gelezen heb dat als je te veel zand gebruikt na beluchting, dit helpt met de waterafvoer, maar ik ben niet zeker. Ik probeer denk ik de voor- en nadelen af te wegen van zand topdressing na beluchting versus wachten tot de gaten dicht zijn.

#5 ·
Een van de dingen die ik hoorde over het open laten van de gaten, is dat er meer voedingsstoffen en bacteriën in komen die dingen afbreken. Eerlijk gezegd, wat ik de volgende keer zou kunnen doen, is veenmos of een soort organisch materiaal. Grof zand zal echt goed draineren.

#6 ·
Ja, ik zal er zeker gebruik van maken na de kernbeluchting. Ik zal ook zwavel toevoegen voor mijn pH-correctie, evenals carbonpro-g. Ik heb een aantal Next-producten, dus die zullen ook worden gespoten. Alles met de bedoeling om ze diep in de grond te krijgen voordat ik ga egaliseren.

#7 ·
Er is geen reden om zand te gebruiken na kerngaten. Als je de gaten met zand vult, heb je het doel van beluchting, namelijk het laten ademen van de grond/wortels en het verlichten van bodemverdichting, net tenietgedaan. Golfbanen voegen zand toe aan greens na beluchting vanwege de bespeelbaarheid en omdat de basisgrond van de greens zand is (om drainage redenen). Als je het hebt opgemerkt, voegen (goede) golfbanen ook niet direct na beluchting zand toe aan de greens - ze wachten even.

#27 ·
Er is geen reden om zand te gebruiken na kerngasbeluchting. Als je de gaten met zand vult, heb je het doel van beluchting, namelijk het laten ademen van de grond/wortels en het verlichten van bodemverdichting, net tenietgedaan. Golfbanen voegen zand toe aan greens na beluchting om speelbaarheid en omdat de basisgrond van de greens zand is (om drainage redenen). Ook als je hebt gemerkt (goed), voegen golfbanen niet onmiddellijk na beluchting zand toe aan de greens - ze wachten even.
Dit is complete onzin.

#8 ·
Je zult nog meer voordeel hebben van het aankleden na beluchting dan alleen het egaliseren zou opleveren. Huur de zwaarste beluchter die je kunt vinden, trek kernen zo diep als je kunt. Ik zou twee passes doen, als je een patroon van 2,5 x 2,5" kunt benaderen (de meeste beluchters produceren een 5x5 voor één pass) dat is geweldig. Het zand zal de gaten opvullen en helpen een semi-permanent kanaal te creëren voor alle goederen om de wortelzone te bereiken.

#9 ·
Het lijkt erop dat er verschillende denkrichtingen zijn over topdressing na het beluchten, vandaar dat ik deze vraag stelde. Misschien zou een goed compromis voor mij zijn om een paar dagen na het beluchten te wachten met topdressing. Dat zou de tijd geven om lucht en water in de wortelzone te krijgen en me toch een soort kanaal te geven na het topdressen.

#10 ·
Jeremy3292 said:
Er is geen reden om zand te gebruiken na kerngasbeluchting. Als je de gaten met zand vult, heb je het doel van beluchting, namelijk het laten ademen van de grond/wortels en het verlichten van bodemverdichting, net tenietgedaan. Golfbanen voegen zand toe aan greens na beluchting vanwege bespeelbaarheid en omdat de basisgrond van de greens zand is (om drainage redenen). Ook voegen (goede) golfbanen niet direct na beluchting zand toe aan de greens - ze wachten even.
Wat als je probeert te verhelpen dat je grond niet bijzonder goed draineert? Ik denk dat het vullen van de gaten met zand in dat opzicht voordelig zou zijn.

#11 ·
Tmank87 said:
Jeremy3292 said:
Er is geen reden om zand te gebruiken na kerngasbeluchting. Als je de gaten met zand vult, heb je het doel van beluchting, namelijk de bodem/wortels laten ademen en bodemverdichting verlichten, net tenietgedaan. Golfbanen voegen zand toe aan greens na beluchting om speelbaarheid en omdat de basisgrond van de greens zand is (om drainage redenen). Ook als je hebt opgemerkt (goed), voegen golfbanen geen zand toe aan de greens direct na beluchting - ze wachten even.
Hoe zit het als je probeert te verhelpen dat je grond niet bijzonder goed afwatert?
Ik denk dat het vullen van de gaten met zand in dat opzicht nuttig zou zijn.
Ik neem aan dat we het hebben over inheemse kleigrond die veel voorkomt in het zuiden/warme seizoen grassen. Als je een hoop zand toevoegt aan inheemse kleigrond, verander je de samenstelling van de grond niet echt. De basis kleigrond is nog steeds de basis kleigrond; je hebt niets wezenlijks veranderd. Je creëert waarschijnlijk een slechtere "baksteen"-achtige grond (klei + zand).
Als we er theoretisch over nadenken, zou het water door je kleine 4-5" gezande beluchtingsgaten weglopen en wat gebeurt er dan? Het zou gewoon plassen als het de inheemse kleigrond raakt die er nog steeds overal is, toch?

Maar daarom belucht je jaarlijks - om de verdichting te verlichten en de wortels te laten ademen. Het is vooral belangrijk in inheemse kleigrond, omdat het niet goed afwatert, zoals we al zeiden.

De reden dat golfbanen dingen anders doen, is omdat ze worden gebouwd op een zandbasis wanneer ze worden aangelegd, omdat ze inherent goed moeten afwateren en dan hebben ze ook drainagesystemen onder de grond. Als je een slecht drainageprobleem hebt, dan zou je een drainage moeten aanleggen of iets anders. Het vullen van beluchtingsgaten met zand doet niets IMO.

Graag andere gezichtspunten horen!

#13 ·
@Art James Hier in Houston belucht ik zeker twee keer per jaar, vooral omdat mijn huis pas 2 jaar oud is en ik probeer de ravage te herstellen die overblijft nadat een bouwer het perceel verlaat. Hopelijk kan ik dat in de toekomst terugbrengen tot één keer per jaar.

Als ik in het voorjaar belucht (vorig weekend zelfs) doe ik een zeer lichte topdressing met bladschimmelcompost om vroeg in het seizoen wat goede organische stoffen in de grond te krijgen.

Dan, als de echte groei in de zomerse hitte op gang komt, belucht ik en topdress ik met zand. Ik gooi ook wat meststof neer vlak voor het zand en dan water ik gestaag en het herstel is verbazingwekkend. De foto hieronder was naar mijn mening te veel, te vroeg in het jaar. Het duurde veel te lang om te herstellen, omdat het niet genoeg groei "momentum" had opgebouwd.

Ik heb uit ervaring geleerd dat hoewel de Bermuda zich zeker zal herstellen van een vroege voorjaarszandnivellering, het veel langer duurt dan wanneer het zich in optimale groeiomstandigheden in de zomer bevindt. Ik werd gisteren wakker met 40 graden en hoewel het gazon groen is en er goed uitziet, heeft het zijn benen nauwelijks gestrekt voor het seizoen!

Wat betreft beluchting, ben ik het eens met enkele van de eerdere opmerkingen. Haal een goede, zware machine van het verhuurbedrijf. Maak een dubbele pas (je raakt energie kwijt voordat je te veel schade aan je gazon kunt aanrichten, die dingen zijn straf voor de onderrug). Doe dan je topdressing naar keuze.

Hier is een link voor het product dat ik gebruik van een lokale tuin voor mijn biologische behandeling in het voorjaar, er is misschien iets vergelijkbaars bij jou in de buurt - https://thegroundup.com/leafmoldcompost

Succes!

#14 ·
SCGrassMan said:
Net binnen, beluchting en topdressing met zand verandert de bodemsamenstelling niet! LOL
Het heeft me echt mijn hersens doen kraken om uit te vinden hoe het niet zou kunnen, maar ik denk dat ik het eigenlijk niet weet. Het vullen van gaten van 7,5 cm diep met zand om de paar centimeter zou de samenstelling moeten veranderen, denk ik.

Ook, wat is de gemiddelde worteldiepte van veel van deze gazons in woonwijken? Een paar centimeter maximaal?

#15 ·
Naar mijn mening hangt het antwoord op uw vraag af van wat u echt met uw gazon wilt bereiken. Als u nog geen nivellering hebt gedaan of iets anders hebt gedaan dan graszoden leggen, heeft u nu een uitgelezen kans, nu u het dichtst bij de klei eronder bent. Ik weet zeker dat @Greendoc zich kan melden en me ongelijk kan bewijzen, maar toen het mijn gazon was, zou ik de langste kernbeluchter nemen die je kunt vinden en het gras met zoveel gaten als je kunt, doodslaan, zo diep als je kunt gaan. Verwijder die kernen en topdress zo snel mogelijk met zand om het gras te vullen en te egaliseren. Zo veel mogelijk klei uit de wortelzone halen, zal echt helpen met de drainage en de algehele gezondheid van Bermuda. Het doel voor mij zou zijn om een zandlaag op het gras op te bouwen, in dit geval heb je het voordeel dat je dicht genoeg bij de klei bent om er wat uit te halen en te vervangen door zand om het te openen en open te houden totdat je een gezonde laag zand op het gazon hebt. Golfbanen zullen beluchten en op dezelfde dag vullen als ze kunnen, vooral op greens. Ze proberen eigenlijk organisch materiaal van de greens te verwijderen en zand terug in de wortelzone te krijgen om de greens drainerend en voorspelbaar te houden. In de loop der jaren heb ik 6+ inch zand op mijn gras, met rode klei eronder en het gras draineert en groeit nu veel beter. De afweging voor de betere drainage in de grond is dat u moet irrigeren als u een droge periode krijgt, maar het water dringt door in het zand en loopt niet weg zoals het op klei doet.

#16 ·
jbow03 said:
@Art James Hier in Houston belucht ik zeker twee keer per jaar, vooral omdat mijn huis pas 2 jaar oud is en ik probeer de ravage te herstellen die overblijft nadat een bouwer het perceel verlaat. Hopelijk kan ik dat in de toekomst terugbrengen tot één keer per jaar.

Als ik in het voorjaar belucht (vorig weekend zelfs) doe ik een zeer lichte topdressing met bladschimmelcompost om vroeg in het seizoen wat goede organische stoffen in de grond te krijgen.

Dan, als de echte groei in de zomerhitte doorzet, belucht ik en topdress ik met zand. Ik gooi ook wat kunstmest neer vlak voor het zand en dan water ik gestaag en het herstel is verbazingwekkend. De foto hieronder was naar mijn mening te veel, te vroeg in het jaar. Het duurde veel te lang om te herstellen, omdat het niet genoeg "momentum" in de groei had opgebouwd

Ik heb uit ervaring geleerd dat hoewel de Bermuda zich zeker zal herstellen van een vroege voorjaarszandnivellering, het veel langer duurt dan wanneer het in optimale groeiomstandigheden in de zomer is. Ik werd gisteren wakker met 40 graden en hoewel het gazon groen is en er goed uitziet, heeft het nauwelijks zijn benen gestrekt voor het seizoen!

Wat betreft beluchting, ben ik het eens met een aantal van de eerdere opmerkingen. Haal een goede, zware machine van het verhuurbedrijf. Maak een dubbele pas (je raakt uitgeput voordat je te veel schade aan je gazon kunt aanrichten, die dingen zijn een straf voor de onderrug). Doe dan je topdressing naar keuze.

Hier is een link voor het product dat ik gebruik van een lokale tuin voor mijn biologische behandeling in het voorjaar, er is misschien iets vergelijkbaars bij jou in de buurt - https://thegroundup.com/leafmoldcompost

Succes!
Heb je supersacks gekocht en laten bezorgen? Net klaar met het doen van 4 yards bladschimmel in de bloembed en tuin. Viel qua arbeid wel mee, maar de prijs loopt wel op.

#19 ·
Jeremy3292 said:
IMO is beluchten en vullen met compost verreweg een betere optie dan zand. Je kunt dan eventueel egaliseren met zand als de temperaturen constant warmer zijn als dat nodig is.
Ik ben benieuwd waarom je denkt dat topdressing en het vullen van de beluchting met gecomposteerde grond beter zou zijn dan zand, aangezien het klei is? Je zei eerder dat je de klei niet kunt veranderen, welke waarde zou het dan bieden ten opzichte van zand?

#20 ·
Ik dacht dat een van de voordelen van beluchting de verwijdering van organisch materiaal was. Ik denk dat ik elke Gold Green beluchtingsvideo op YouTube heb bekeken. Ik vind deze video leuk omdat de man zijn hele proces laat zien en aan het begin een monster neemt en je kunt zien waar ze in het verleden hebben belucht. De kanalen van zand zien eruit alsof ze mijn tuin enorm ten goede zouden komen.

#21 ·
mjh648 said:
jbow03 said:
@Art James Hier in Houston belucht ik zeker twee keer per jaar, vooral omdat mijn huis pas 2 jaar oud is en ik probeer de ravage te herstellen die achterblijft nadat een bouwer het perceel verlaat. Hopelijk kan ik dat in de toekomst terugbrengen tot één keer per jaar.

Als ik in het voorjaar belucht (afgelopen weekend zelfs) doe ik een zeer lichte topdressing met bladschimmelcompost om vroeg in het seizoen wat goede organische stoffen in de grond te krijgen.

Dan, zodra de echte groei in de zomerse hitte doorzet, zal ik beluchten en topdressen met zand. Ik gooi ook wat meststof neer vlak voor het zand en dan water ik gestaag en het herstel is verbazingwekkend. De foto hieronder was naar mijn mening te veel, te vroeg in het jaar. Het duurde veel te lang om te herstellen, omdat het niet genoeg "momentum" had opgebouwd.

Ik heb uit ervaring geleerd dat hoewel de Bermuda zich zeker zal herstellen van een vroege voorjaarszandnivellering, het veel langer duurt dan wanneer het in optimale groeiomstandigheden in de zomer is. Ik werd gisteren wakker met 40 graden en hoewel het gazon groen is en er goed uitziet, heeft het nauwelijks zijn benen gestrekt voor het seizoen!

Wat betreft beluchting, ben ik het eens met een aantal van de eerdere opmerkingen. Haal een goede, zware machine van het verhuurbedrijf. Maak een dubbele pas (je raakt uitgeput voordat je te veel schade aan je tuin kunt aanrichten, die dingen zijn straf voor de onderrug). Doe dan je topdressing naar keuze.

Succes!
Heb je supersacks gekocht en laten bezorgen? Net klaar met 4 meter bladschimmel in de bloembed en tuin. Viel qua arbeid wel mee, maar de prijs loopt wel op.
Ja, mijn eerste keer met de superzakken en ik ga nooit meer terug.

6 meter materiaal en geen enorme puinhoop. 2 meter tuingrond, 2 meter bladschimmelcompost en 2 meter mulch. Beste bezorgkosten van $150 die ik ooit heb betaald. Ze hadden nog 2 zakken op de vrachtwagen kunnen passen voor dezelfde prijs, maar mijn rug kon het niet aan!

#22 ·
Jeremy3292 said:
IMO is beluchten en vullen met compost verreweg een betere optie dan zand. Je kunt dan eventueel egaliseren met zand als de temperaturen constant warmer zijn, indien nodig.
Deze strategie is misschien oké de eerste keer dat je belucht, maar als je dit een tweede keer doet, creëer je lagen van het bodemprofiel, wat geen goed idee is. Als je eenmaal zand gebruikt, zit je helemaal vast aan zand.

#23 ·
HungrySoutherner said:
Jeremy3292 said:
IMO is beluchten en vullen met compost verreweg een betere optie dan zand. Je kunt dan eventueel egaliseren met zand als de temperaturen constant warmer zijn als dat nodig is.
Ik ben benieuwd waarom je denkt dat topdressing en het vullen van de beluchting met gecomposteerde grond beter zou zijn dan zand, aangezien het klei is? Je zei eerder dat je de klei niet kunt veranderen, welke waarde zou het dan bieden ten opzichte van zand?
Als je per se iets wilt doen, zou het toevoegen van organisch materiaal de voorkeur hebben boven zand.

#24 ·
TN Hawkeye said:
Jeremy3292 said:
IMO is beluchten en vullen met compost verreweg een betere optie dan zand. Je kunt dan eventueel egaliseren met zand als de temperaturen constant warmer zijn.
Deze strategie is misschien oké de eerste keer dat je belucht, maar als je dit een tweede keer doet, creëer je lagen in het bodemprofiel, wat geen goed idee is. Als je eenmaal zand gebruikt, zit je vast aan zand.
Daarom geef ik er de voorkeur aan om gewoon te beluchten en de gaten met niets te vullen en de natuur zijn gang te laten gaan. Als je de tuin moet egaliseren, egaliseer hem dan later gewoon met zand.

#25 ·
Jeremy3292 said:
HungrySoutherner said:
Jeremy3292 said:
IMO is beluchten en vullen met compost verreweg een betere optie dan zand. Je kunt dan indien nodig egaliseren met zand, omdat de temperaturen consistent warmer zijn.
Ik ben benieuwd waarom je denkt dat toplaag en het vullen van de beluchting met gecomposteerde grond beter zou zijn dan zand, aangezien het klei is? Je zei eerder dat je de klei niet kunt veranderen, dus welke waarde zou het bieden ten opzichte van zand?
Als je vastbesloten bent om iets te doen, zou het toevoegen van organisch materiaal de voorkeur hebben boven zand.
Dit beantwoordt niet echt de vraag waarom hij organisch materiaal boven zand zou verkiezen. Als bodemdrainage in dit geval een overweging is, dan biedt het kiezen van zand boven toplaag voordelen op de lange termijn. Zeker als het proces herhaald wordt tot er een zandlaag is ontstaan. Het uitsteken van de klei en het vullen met zand zorgt voor paden op de lange termijn voor water om dieper af te voeren. Zand breekt niet af zoals organisch materiaal, dus het biedt dat pad veel langer. Als je ooit een bodemprofiel van klei hebt gezien die door de jaren heen met zand is gevuld, kun je de strepen en de ruimte zien die in de klei wordt gehandhaafd, maar niet in het zand, wat de bodem niet doet omdat het afbreekt. De andere overweging om de tijd voor te zijn met het zand is dat het zand heel snel zwart wordt met organisch materiaal als de wortelcyclus plaatsvindt. Die opbouw van organisch materiaal is precies de reden waarom golfbanen de gaten constant beluchten en afdekken met zand om het te verwijderen. Hoe dan ook, het is je gazon, probeer iets en probeer dan iets anders. Houd het leuk, het is bermuda, dus het gaat groeien.

#29 ·
Dit beantwoordt niet echt de vraag waarom hij de voorkeur zou geven aan organisch materiaal boven zand. Als bodemdrainage in dit geval een overweging is, dan biedt het kiezen van zand boven toplaag op lange termijn voordelen. Zeker als het proces herhaald wordt totdat er een zandlaag is aangebracht. Het uitsteken van de klei en het vullen met zand zal op lange termijn paden creëren voor water om dieper weg te stromen. Zand zal niet afbreken zoals organisch materiaal, dus het biedt dat pad veel langer. Als je ooit een bodemprofiel van klei hebt gezien die in de loop der jaren met zand is gevuld, kun je de strepen en ruimte zien die in de klei behouden blijven, maar het zand, wat de bodem niet zal doen omdat het afbreekt. De andere overweging om de dingen voor te zijn met het zand is dat het zand heel snel zwart zal worden met organisch materiaal als de wortelcyclus plaatsvindt. Die opbouw van organisch materiaal is precies de reden waarom golfbanen de gaten constant beluchten en bedekken met zand om het te verwijderen. Hoe dan ook, het is je gazon, probeer iets en probeer dan iets anders. Houd het leuk, het is Bermuda, dus het gaat groeien.
Waarom willen golfbanen het 'zwarte' zand verwijderen? Omgekeerd lijkt zwart zand dat afvoert een goed scenario voor een gazoneigenaar.

#26 ·
HungrySoutherner said:
Jeremy3292 said:
HungrySoutherner said:
Ik ben benieuwd waarom je denkt dat topdressing en het vullen van de beluchting met gecomposteerde grond beter zou zijn dan zand, gezien het klei is? Je zei eerder dat je de klei niet kunt veranderen, dus welke waarde zou het bieden ten opzichte van zand?
Als je vastbesloten bent om iets te doen, zou het toevoegen van organisch materiaal de voorkeur verdienen boven zand.
Dit beantwoordt niet echt de vraag waarom hij de voorkeur zou geven aan organisch materiaal boven zand. Als bodemdrainage in dit geval een overweging is, dan biedt het kiezen van zand boven toplaag voordelen op lange termijn. Zeker als het proces wordt herhaald tot er een zandlaag is ontstaan. Het uitsteken van de klei en het vullen met zand zorgt voor paden op lange termijn voor water om dieper af te voeren. Zand breekt niet af zoals organisch materiaal, dus het biedt dat pad veel langer. Als je ooit een bodemprofiel hebt gezien van klei gevuld met zand door de jaren heen, kun je de strepen en ruimte zien die in de klei worden gehandhaafd, maar niet in het zand, wat de bodem niet zal doen omdat het afbreekt. De andere overweging om de tijd voor te zijn met het zand is dat het zand heel snel zwart zal worden met organisch materiaal als de wortelcyclus plaatsvindt. Die opbouw van organisch materiaal is precies de reden waarom golfbanen de gaten constant beluchten en topdressen met zand om het te verwijderen. Hoe dan ook, het is je gazon, probeer iets en probeer dan iets anders. Houd het leuk, het is bermuda, dus het gaat groeien.
Nogmaals, ik zei dat ik NIETS zou doen. Kernbeluchting en laat de natuur dan gewoon zijn gang gaan. Als je jaar na jaar zand wilt gebruiken en de gaten wilt vullen, ga dan gerust door... maar niet iets wat ik zou doen. Bermuda leeft en bloeit ongeacht lol. Ik geloof gewoon niet dat je het bodemprofiel wezenlijk kunt veranderen, dus waarom al het geld, de tijd en moeite jaar na jaar besteden?