Lawn Care Forum banner

Rain Bird R-VAN's - te veel irrigatie!

6.7K views 17 replies 5 participants last post by  Movingshrub  
#1 ·
Dus, ik heb een oppervlakte van 8 ft bij 24 ft waar ik 8 R-VAN's heb geplaatst, de 8-14ft versie in een vierkant patroon met head-to-head coverage. Het probleem is dat het veel meer water per uur afgeeft dan ik had verwacht - ik heb het vandaag gemeten en het geeft meer dan twee keer zoveel water af in vergelijking met wat er in de technische specificaties staat. Ook vind ik het erg moeilijk om de worplengte terug te brengen tot 8 ft. Zou het kunnen zijn dat de druk te hoog is voor deze zone? Ik gebruik de 1" Rain Bird DVF-kleppen, dus ik neem aan dat ik de flow naar deze vrij kleine zone kan verlagen (ik heb 26 gallons/minuut flow en 65 PSI statische druk)?

#3 ·
g-man said:
26gpm in 1in? Dat is onveilig hoog. Klopt de conversie?

Heeft de klep een flow control? Misschien kunt u het op die manier verminderen? Gebruikt u druk gereguleerde sproeiers?
26gpm is de maximale flow die ik krijg als ik de manifold loskoppel en de flow meet. De grootste zone die ik heb ontworpen gebruikt minder dan de helft daarvan. Ik gebruik geen druk gereguleerde sproeiers. Mijn technische geest dacht dat als ik een klep met flow regulation krijg, ik de flow en dus de druk naar het juiste niveau in de sproeiers kan regelen, op voorwaarde dat ik voldoende grote aanvoerleidingen heb. Maar na de sessie van vanavond laat, waarbij ik me de *** heb bevroren, rondgled in de modder met mijn crocs en sexy shorts, en probeerde 8 sproeiers te dwingen om 40 F water met waanzinnige snelheden te sproeien en tegelijkertijd probeerde de flow zonder succes te regelen, dacht ik dat ik hier zou vragen of het normaal is om in minder dan een uur ongeveer 2" water van deze sproeiers in een vierkante configuratie te krijgen...

Dus, morgen zal ik proberen de flow van de klep te verminderen en kijken of het verschil maakt....

#4 ·
TheSwede said:
g-man said:
26gpm in 1in? Dat is onveilig hoog. Heeft u de conversie correct?

Heeft de klep een stroomregeling? Misschien kunt u het op die manier verminderen? Gebruikt u drukgecompenseerde sproeiers?
26gpm is de maximale flow die ik krijg als ik het verdeelstuk loskoppel en de flow meet. De grootste zone die ik heb ontworpen gebruikt minder dan de helft daarvan. Ik gebruik geen drukgecompenseerde sproeiers. Mijn technische geest dacht dat als ik een klep met flowregeling krijg, ik de flow en dus de druk naar het juiste niveau in de sproeiers kan regelen, op voorwaarde dat ik voldoende grote aanvoerleidingen heb. Maar na de sessie van vanavond laat, waarbij ik mijn @ss afvroor en rondgleed in de modder met mijn crocs en sexy shorts, en probeerde 8 sproeiers te dwingen om water van 40 F met waanzinnige snelheden te sproeien en tegelijkertijd probeerde de flow zonder succes te regelen, dacht ik dat ik hier zou vragen of het normaal is om in minder dan een uur ongeveer 2 inch water van deze sproeiers in een vierkante configuratie te krijgen...

Dus, morgen zal ik de flow van de klep verminderen en kijken of het verschil maakt. Bedankt!

#7 ·
TheSwede said:
Dus, ik heb een oppervlakte van 8 bij 24 voet waar ik 8 R-VAN's heb geplaatst, de 8-14ft versie in een vierkant patroon met head-to-head coverage. Het punt is dat het veel meer water afgeeft dan ik per uur had verwacht - ik heb het vandaag gemeten en het geeft meer dan twee keer zoveel water af in vergelijking met wat in de technische specificaties staat. Ik vind het ook erg moeilijk om de worplengte terug te brengen tot 8ft. Zou het kunnen zijn dat de druk te hoog is voor deze zone? Ik gebruik de 1" Rain Bird DVF-kleppen, dus ik neem aan dat ik de flow naar deze vrij kleine zone kan verlagen (ik heb 26 gallons/minuut flow en 65 PSI statische druk)?
Ik vermoed dat je sproeiers in orde zijn en dat je de druk/flow moet reguleren en je waterpraktijken moet veranderen.

1. De aanbevolen werkdruk is 45 psi, dus je moet de waterstroom regelen of anderszins reguleren. De hoogste druk die de R-van kan verdragen is 55 psi. Bovendien, tenzij je de 360-kop hebt, mag je niet meer dan 1 gpm per kop overschrijden. De aanbevolen gpm voor een 270 graden kop is 0,94 gpm bij 45 psi.

2. De sproeiers zijn bedoeld om snel veel water af te geven, zodat je kunt oefenen met intermitterend water geven. Je moet de sproeitijden aanpassen en ervoor zorgen dat je in meerdere korte intervallen over een periode van uren water geeft in plaats van continu.

#8 ·
g-man said:
Ik heb geen ervaring met de r-vans. De specificatie vereist 0,67 inch/uur bij 55 PSI. 2 inch/uur lijkt echt hoog.
Ja, dat dacht ik ook! Een van mijn buren, die ik vorig jaar heb weten te besmetten met de gazonverzorgingsbug en die ook irrigatie aanlegt, leende me een T-stuk van Hunter waarop ik een manometer kon aansluiten om de druk op de sproeikop zelf te meten. Daaruit bleek dat ik een veel te hoge druk op de kop had. Ik stelde de flow zo af dat ik 45 PSI (3,1 bar) kreeg en herhaalde de meting met het enige rechte vat dat ik op dat moment kon vinden - een van de zeldzame vintage Iittala "Paratiisi" theekopjes van mijn vrouw :cool: . Ze zou me vermoorden als ze wist dat ik ze gebruikte om te meten hoeveel mijn irrigatiesysteem neerlegt, maar deze keer ben ik ermee weggekomen... :D. Ik liet de zone 15 minuten draaien en het was ongeveer 13 mm (1/2") in de kop en eerlijk gezegd, de zone legt een hoop water neer - veel meer dan de grond kan absorberen.

#9 ·
Ecks from Tex said:
TheSwede said:
Dus, ik heb een oppervlakte van 8 ft bij 24 ft waar ik 8 R-VAN's heb geplaatst, de 8-14ft versie in een vierkant patroon met head-to-head dekking. Het punt is dat het veel meer water afgeeft dan ik per uur had verwacht - ik heb het vandaag gemeten en het geeft meer dan twee keer de hoeveelheid water af in vergelijking met wat in de technische specificaties staat. Ik vind het ook erg moeilijk om de worplengte terug te brengen tot 8 ft. Zou het kunnen dat de druk te hoog is voor deze zone? Ik gebruik de 1" Rain Bird DVF-kleppen, dus ik denk dat ik de flow naar deze vrij kleine zone kan verlagen (ik heb 26 gallons/minuut flow en 65 PSI statische druk)?
Ik vermoed dat je sproeiers in orde zijn en dat je de druk/flow moet reguleren en je bewateringspraktijken moet veranderen.

1. De aanbevolen werkdruk is 45 psi, dus je moet de waterstroom regelen of anderszins reguleren. De hoogste druk die de R-van kan verdragen is 55 psi. Bovendien, tenzij je de 360-sproeier hebt, mag je niet meer dan 1 gpm per sproeier gebruiken. De aanbevolen gpm voor een 270 graden sproeier is 0,94 gpm bij 45 psi.

2. De sproeiers zijn bedoeld om snel veel water af te geven, zodat je kunt experimenteren met intermitterend bewateren. Je moet de sproeitijden aanpassen en ervoor zorgen dat je in meerdere korte intervallen over een periode van uren bewaterd in plaats van continu.
Bedankt voor de info - ik ben een complete newbie als het gaat om irrigatiesystemen, dus ik moet veel uitzoeken. Het is alleen dat mijn andere zone die 5004 en MPR nozzles gebruikt, vrijwel precies de hoeveelheid afgeeft die in de grafieken staat, en de R-VAN's zouden overeen moeten komen met de MPR's als het gaat om de transpiratiesnelheid, dus ik ben een beetje bezorgd over het grote verschil in transpiratie tussen de 5004 en de R-VAN's.

De strategie die je voorstelt met verschillende kortere cycli en wat "inweektijd" daartussenin zal mijn probleem oplossen als ik de sproeiers niet kan aanpassen om de aangegeven transpiratiesnelheid te geven.

#12 ·
g-man said:
Kun je lager in psi gaan? 2,5 bar? Het is nog steeds waanzinnig hoog voor 13 mm in 15 mm (52 mm/uur).

Breek de theekopjes niet. Ze zal niet blij zijn. Haal een blik sardines.
Ik kan lager gaan, maar op een gegeven moment zullen de koppen niet omhoog komen en goed draaien. Mijn gedachte is nu dat ik kop voor kop moet bekijken en ervoor moet zorgen dat elk er maar 8 ft uit gooit. Het is echt moeilijk om de worplengte te zien als er zoveel koppen op zo'n kleine ruimte staan. Maar het is ook niet het einde van de wereld, ik kan een cyclus- en weekprogramma regelen. Maar vanuit een leerperspectief zou het goed zijn om te weten wat hier aan de hand is!

#13 ·
g-man said:
Breek de theekopjes niet. Ze zal niet blij zijn. Haal een blik sardines.
Nou, ik hoopte dat de exclusieve vintage theekop de aandacht zou afleiden van de betreurenswaardige staat van mijn gazon op dit moment... als de gazonrenovatie klaar is, stuur ik je een foto van een sardineblik op het gazon ter vergelijking... :)

#15 ·
g-man said:
Als je naar de koppen kijkt, lijkt het erop dat je ook minder dan 2,5 m (8 ft) tussen de koppen hebt.
De koppen staan vrijwel precies 2,4 m (8 ft) uit elkaar in een vierkant patroon. Ik heb het dubbel gecheckt en de werplengtes vandaag aangepast, maar er kwam een onweersbui voordat ik de kans kreeg om te meten. Ik zal een meting doen zodra de onweersbui voorbij is.

#16 ·
OK, dus ik heb de meting opnieuw gedaan nadat ik mijn best had gedaan om ze aan te passen op een worp van 8 voet. Ik had ze 15 minuten aan en heb op drie plekken gemeten. Eén in het midden van het vierkante patroon en één aan elke kant. Ik kreeg 9 mm en 11 mm in het midden en één van de zijkanten, wat overeenkomt met 1,5" per uur. De derde was 16 mm, wat overeenkomt met 2,5". De druk werd gemeten op 45 PSI.

Ter vergelijking: ik heb de grote zone met de 5004 met MPR-sproeiers (de beige 35 voet sproeiers) 30 minuten laten draaien en de transpiratiesnelheid is precies zoals aangegeven (ik kreeg 8 mm in 30 minuten, wat overeenkomt met 0,6"/uur).

Ik weet het niet, maar ofwel zijn mijn R-VAN's kapot ofwel houdt Rain Bird informatie achter over hoeveel water deze dingen daadwerkelijk leveren als ze zijn teruggedraaid tot een straal van 8 voet.

#18 ·

Ik heb mijn irrigatiemeters neergezet en mijn r-vans 18-24s 10 minuten laten draaien. Ik gebruik de 30PRS pop-ups, maar mijn druk is 80 psi. Ik verwacht niet dat een pop-up van $10 perfect reguleert tot 30 psi, dus ik weet zeker dat het hoger is dan dat. Hoe dan ook, ik kreeg ongeveer 0,10" inch water met een looptijd van tien minuten. Ik heb tien meters neergezet, zodat ik ook plaatsen met overlap kon meten.