Lawn Care Forum banner

KBG doorzaaien op FF

5.7K views 27 replies 7 participants last post by  Kaba  
#1 ·
Ik wil SS1100 doorzaaien over mijn 90% fijne schapengras gazon. Gazon ziet er netjes uit in de lente/herfst, maar ik ben klaar om een tandje bij te zetten. Het plan is ongeveer als volgt:

- FF afremmen met tenacity (4oz/k) 1 week (?) voor het zaaien
- Gras harken om de blootstelling van de grond voor het zaaien te bevorderen
- Terugsnoeien tot 1 1/2" - 2" een paar dagen na Tenacity (voor het zaaien)
- 1-2 lbs/k doorzaaien met SS1100
- N-Ext zaai-/doorzaaischema volgen bij het zaaien (RGS/AIR8/Humic 12/002 Micro voor het zaaien) en 2-3 dagen na het zaaien (GreenePOP/RGS na voorbereiding).

Ik heb dit voorjaar het N-Ext Zaai-/Doorzaaipakket gebruikt op enkele beschadigde plekken van een patio-installatie in maart. Gebruikte een paar pond scotts KBG die ik een paar jaar in de garage had liggen. Afgezien van een paar onkruiden (geen tenacity die keer) kwam het DONKER uit en is het zo gebleven, afgezien van een beetje hittestress. Ik realiseerde me hoeveel meer ik uit mijn gazon kon halen met de producten die ik al gebruik. Dus het plan is om het zaad te voeden met dezelfde producten volgens de aanbevolen instructies (RGS/AIR8/Humic 12/002 Micro voor het zaaien, GreenePOP/RGS/GreeneStart/GreenePunch na ontkieming). Enige kanttekening is dat ik weet dat ik het schapengras niet tegelijkertijd wil voeden met Tenacity, dus ik zal waarschijnlijk de toevoeging voor het zaaien een paar dagen nadat ik Tenacity heb aangebracht doen en het gazon uitdunnen.

Vragen die ik heb bij dit plan:

- Hoe lang remt Tenacity meestal FF af? Als ik een week voor het afscheren en zaaien spuit, hoeveel langer zou ik dan hebben voordat ik weer moet maaien? Lang genoeg voor de KBG om te ontkiemen en te groeien? Zou zeker van plan zijn om de eerste keer kort te maaien om de zaailingen een kans te geven.

- Ik ga ervan uit dat alle N-Ext producten die direct voor het zaaien worden aangebracht ook prima zijn, want dat is in feite wat ik dit voorjaar met succes heb gedaan. Mijn gazon heeft al RGS/002 Micro van mijn juni/juli toepassingen.

- Zou ik een tweede ronde Tenacity nodig hebben na de ontkieming om het schapengras opnieuw af te remmen? Ik ben van plan om dit op gevoel te doen.

Mis ik nog iets?

Ik volg al het grootste deel van het jaar Allyn's koel seizoen vloeistofplan (Greene County Fert Liquids) en heb zeker een verschil in kleur in mijn fijne schapengras opgemerkt. Ik weet niet zeker waarom mijn gazon voornamelijk FF is (behalve dat de oorspronkelijke eigenaren weinig onderhoud wilden), maar het lijkt OK te doen in zowel volle zon als schaduw (behalve als het boven de 80 graden is). Maar zelfs met de pop op het fijne schapengras is de KBG die ik heb gezaaid twee tinten donkerder. Dus het is tijd om de rest van het gazon te mengen!

Afbeelding ter referentie van waar ik mee bezig ben:

#3 ·
Ik vind het idee van de hoofdhuid leuk met vasthoudendheid en geen kunstmest bij het zaaien als je geen volledige kill wilt doen. Nadat de kbg voorbij de pruilfase is, laat je wat kunstmest vallen. Als de hoofdhuid een deel van de ff doodt, nog beter. Laat geen kunstmest vallen bij het zaaien, want je wilt niet dat de ff het blauwe gras overtreft.

#4 ·
uts said:
Waarom niet gewoon een PGR toepassen in plaats van tenacity (als je geen herbicide nodig hebt, waarom dan de theorie gebruiken) en het kort maaien om het verder te shockeren (indien nodig kaalscheren). Als het doodgaat, goed, zo niet, laat KBG dan over een paar jaar de overhand nemen.
Mijn doel is om in de nabije toekomst dichter bij een goed gemengde mix te komen, niet om het volledig te vernietigen. Het is behoorlijk dik, dus ik verwachtte dat tenacity niet alleen zou helpen met eventuele kleine onkruidproblemen die ik heb, maar ook potentieel meer ruimte zou creëren voor de KBG om te groeien.

#5 ·
M32075 said:
Ik vind het scalpeeridee leuk met vasthoudendheid en geen kunstmest bij het zaaien als je geen volledige kill wilt doen. Nadat de kbg voorbij de pruilfase is, laat je wat kunstmest vallen. Als de scalp een deel van de ff doodt, nog beter. Laat geen kunstmest vallen bij het zaaien, je wilt niet dat de ff het blauwe gras overtreft.
Ja, het vloeibare overseed-pakket werkt geweldig zoals geschreven voor een leeg canvas, maar ik ben het er mee eens om minstens te wachten op een teken dat de vasthoudendheid het gras genoeg heeft geremd dat ik de kunstmest niet op het fescue gooi.

Ongeveer een maand geleden besloot ik om 5oz/1k van de GreenePOP op de hele tuin te gebruiken als vervangende kunstmest, dus theoretisch zou er iets moeten zijn voor het zaad om op te nemen in termen van NPK, ervan uitgaande dat het nog niet allemaal weg is (zou helpen als ik tijd had voor een bodemtest voor het zaaien, maar hier zijn we).

Dus er blijft nog een vraag over. Hoe lang zou vasthoudendheid normaal gesproken fijne fescue remmen?

#7 ·
Kaba said:
Het is erg moeilijk om KBG in FF te overzaaien, zelfs als je er alles aan doet om het te stuiten.

Veel minder werk om KBG van zode in de tuin te stoppen en het te laten overnemen. Ik heb hiermee op een aantal plekken geëxperimenteerd. Volgend jaar ben ik van plan om hardcore te pluggen.
Hoe zit het met TTTF-overzaai?

#9 ·
Kaba said:
Het is erg moeilijk om KBG in FF te overzaaien, zelfs als je er alles aan doet om het te belemmeren.

Het is veel minder werk om KBG van graszoden in de tuin te stoppen en het te laten overnemen. Ik heb hiermee op een aantal plekken geëxperimenteerd. Volgend jaar ben ik van plan om hardcore te stekken.
Ik begrijp dit helemaal en heb dit op veel verschillende plaatsen gelezen. Vergeef me als ik arrogant klink of alsof ik geen begrip heb hiervan (eerlijk gezegd, ik heb wat kennisgebrek door geen eigen ervaring), maar het lijkt erop dat zoveel mensen dit zeggen, maar ik kan niet veel gevallen vinden waarin mensen het daadwerkelijk hebben geprobeerd en hebben gedocumenteerd hoe ze het deden, anders dan te zeggen dat het niet werkt. Als ik een succesvolle (of mislukte) KBG-overzaaiing mis, wijs me er dan op!

Ik heb ook een professionele plugger die ik vorig jaar in een deel van mijn gazon heb gebruikt om wat KBG-stekken te verplanten. Ze zijn gebleven en zijn een beetje gegroeid, maar ze nemen zeker nog niet over. Ik heb overwogen om dit jaar opnieuw een groter deel van mijn gazon te stekken voordat ik ga zaaien en de stekken om te draaien om meer open ruimtes te creëren voor KBG om zich te vestigen. Maar 11.000 vierkante voet is VEEL stekken....

#10 ·
Vraag me hoe ik weet dat het sucks lol🤣🤣🤣
https://thelawnforum.com/viewtopic.php?p=207090#p207090

Ik moet het opvolgen, ik heb er nauwelijks KBG in. Meestal kwam het rogge erdoor.

Bekijk dit ook van mijn plugtest op een kale plek die mosachtig was:
https://thelawnforum.com/viewtopic.php?p=302755#p302755

Ook, voor de goede orde, het is erg moeilijk te kwantificeren of een KBG-overseed werkte, want het is super moeilijk om naar x duizend vierkante voet te kijken en een percentage van KBG te raden, nog moeilijker in FF omdat het zo dicht is in de lente/herfst. Het enige wat ik weet is dat het veel werk is voor mij om KBG in mijn gazon te vinden, wat naar mijn mening een mislukking is van de overseed. Maar de PGR is een grote upgrade, dus het was geen tijdverspilling :)

Ik ben van plan om KBG over een periode te pluggen. Als je graszoden klaar hebt, kun je waarschijnlijk 500 vierkante voet in een uur of zo bedekken, afhankelijk van hoe strak je plugt. Om op je punt van 11 ksf terug te komen, dat is een ander verhaal. Als ik jou was, zou ik ofwel de kogel door de kerk halen en renoveren, ofwel een paar jaar pluggen in de slechtste gebieden.

#11 ·
Trouwens, @Kaba, als ik terugkijk op je gazondagboek, zou ik het jouwe als een succes beschouwen :) . Beschouw je het meer als een volledige renovatie dan als een doorzaai? Of is het gewoon de verhouding van PRG die je hebt ten opzichte van KBG? Uit eerder onderzoek naar zaadmengselselectie is gebleken dat het gebruik van meer dan 20% PRG het voor KBG moeilijk kan maken om vroegtijdig voet aan de grond te krijgen.

https://turf.purdue.edu/how-much-perennial-ryegrass-kentucky-bluegrass-in-a-mix-3/

Ik besef me volledig dat ik met deze een potentieel verloren strijd voer, vandaar mijn vragen over vasthoudendheid en duur. Hoe meer ik het etiket lees, hoe meer ik geloof dat mijn beste optie is om korter te blijven maaien (nu om de 3-4 dagen, voorafgaand aan het spuiten), dan te scalperen en te spuiten zo dicht mogelijk bij het zaaien. Ik dacht oorspronkelijk dat ik eerst zou spuiten, 3-4 dagen zou wachten en dan zou scalperen, maar ik kan beter zo dicht mogelijk bij het zaaien spuiten, aangezien ik maar één kans heb (kan pas weer spuiten na 2-4 keer maaien of 4 weken na opkomst).

#12 ·
Verdomme, als je het fijne zwenkgras wilt afremmen, doe dan gewoon 2 pond stikstof in de zomer en laat het bruine vlekken krijgen lol!

Serieus, ik zou het blijven afscheren, al het water afsluiten en die zon in deze tijd van het jaar zou het flink moeten afremmen. Dan zou ik het beluchten, ontdoen van vilt, topdressing en dan doorzaaien met ongeveer 4 pond per 1.000 blauw. De helft ervan voorgroeien om een snellere kieming te krijgen en de andere helft niet voorgroeien. Dit zou de kiemtijden moeten spreiden en overbevolking van het zaad moeten voorkomen. Geef dan net genoeg water om het constant vochtig te houden.

Trouwens, als je denkt dat het zou mislukken, neem dan gewoon een eersteklas mix van meerjarig raaigras en doe dat. Sommige van de nieuwe raaigrassen hebben een geweldige kleur, net als de elite bluegrass-types. Je zult veel betere resultaten krijgen en het zal sneller gaan dan bluegrass.

#13 ·
Ik heb een vergelijkbaar probleem en heb dit net zelf meegemaakt. Mijn gazon had een kleine mix van KBG en PRG, maar werd gedomineerd door FF en was altijd dun en iel :roll:. Ik ga de komende drie weken opnieuw inzaaien met wat hoogwaardige KBG. Ik heb echter net een keerwand afgemaakt en was bepaalde delen van mijn tuin volledig opnieuw aan het beplanten, dus ik dacht dat ik ook de bestaande delen zou bedekken en opnieuw zou inzaaien in de hoop dat er meer KBG zou blijven plakken. Volgorde van bewerkingen:

1. Mijn gazon volledig gemaaid zo laag als ik kon. Het hele ding werd geel/bruin. Ik dacht bijna dat ik het helemaal had gedood. Ik had ook al meer dan 2 weken niet gemaaid en het was de hoogte van de zomer. Het kreeg ECHT een schok.
2. Huminezuur verspreid.
3. Milorganiet verspreid.
4. Hydretain verspreid.
5. Water gegeven en 's nachts laten staan. Ik denk dat hydretain water nodig heeft, maar ik kan het me niet herinneren. Had waarschijnlijk het etiket moeten lezen.
6. Zaad verspreid.
7. Scotts nieuwe gazonmeststof met onkruidbestrijding (mesotrion/tenacity) verspreid.
8. Bedekt met veenmos.
9. Erosiebestrijdingsmiddel (veel plakkeriger dan spullen uit de bouwmarkt) verspreid.
10. 3x per dag water gegeven, religieus.

Op dit moment ben ik 13 dagen na het zaaien en probeer ik uit te zoeken of ik moet maaien. Conventie zegt van niet, maar mijn KBG/Ry-mix is al 3-4 inch hoog en verdikt goed. Het gazon heeft ook een merkbaar donkerdere tint gekregen, omdat de bestaande KBG/Ry de storm veel beter lijken te hebben doorstaan dan de bestaande FF. Op basis hiervan zou ik zeggen, ga zo laag als je kunt en stress de FF echt. In mijn scenario deed de stand die ik had het niet zo goed als de KBG en Ry, wat ik niet had verwacht, maar waar ik erg blij mee ben. Overweeg bovendien veenmos toe te voegen. Ik had een paar plekken waar ik het niet deed omdat er al veel bestaand gras was. Die plekken komen ook, maar veel langzamer. Het veenmos maakte voor mij een groot verschil, zelfs over plekken met bestaand gras.

Twee andere variabelen:

Ik heb twee dagen na het zaaien de jackpot gewonnen en we hadden een zomerse koudegolf met een paar regenbuien. Dit waren PERFECTE groeiomstandigheden. Ik weet dat je dit niet kunt controleren, maar het is toch belangrijk om op te merken.

Ook was de mix die ik gebruikte de Lesco premium atletische mix. Deze bestaat niet uit de populaire cultivars waar de meeste mensen op dit forum over praten, omdat ze Lesco-specifiek zijn, maar deze ervaring doet me geloven dat ze waarschijnlijk sneller ontkiemen dan de meeste. Ik zou de NTEP-gegevens moeten bekijken om het zeker te weten.

Ik hoop dat dit helpt.

#14 ·
Er is een eenvoudigere manier om een KBG-gazon te krijgen. Gebruik gewoon specifieke pgr. Glyphosaat. Omdat je niet van plan bent om grond te brengen en ik niet veel onkruid zie, doe je gewoon een zeer goede, gelijkmatige toepassing van gly en zaai je op dezelfde dag.

#16 ·
@jcs43920 Ik zou graag een deel van het zaad willen voorgroeien, maar aangezien ik momenteel alleen vloeistof gebruik, heb ik geen drager voor het natte graszaad om aan te brengen, tenzij het gebruik van het droge zaad zou werken. Ik gebruik een SpeedyGreen 2000 strooier. Ik weet niet zeker of het toevoegen van veen mijn strooiprobleem zou helpen, maar ik overweeg wel een dunne laag om vocht vast te houden.

Zou het nu stuiten van het gras er ook niet voor zorgen dat het roodzwenkgras moeilijker te behandelen is met iets om het tijdens de kiemperiode gestuit te houden? Meestal wil je dat gras actief groeit om Tenacty op te nemen (althans dat is mijn begrip). Met mijn geluk zou ik het stuiten met een droogte, dan zou het perfect weer zijn en regen in de eerste 3 weken van mijn doorzaai en mijn zaad verdringen. :p

@g-man Dit zou zeker gemakkelijker zijn, maar zou het roodzwenkgras absoluut elimineren, correct? Ik weet niet zeker of ik het allemaal wil doden. Misschien kan ik gewoon een polkadotpatroon maken met de glypho in plaats van stekkers om te draaien... :lol: Ik weet zeker dat dat er het eerste jaar GEWELDIG uit zou zien als er niets anders aanslaat.

#17 ·
jephil08 said:
Trouwens, @Kaba, terugkijkend op je gazondagboek zou ik dat van jou als een succes beschouwen :) . Beschouw je dat van jou meer als een volledige renovatie dan als een doorzaai? Of is het gewoon de verhouding van PRG die je hebt ten opzichte van KBG? Uit eerder onderzoek naar de selectie van zaadmengsels is gebleken dat het gebruik van meer dan 20% PRG het voor KBG moeilijk kan maken om vroegtijdig voet aan de grond te krijgen.

https://turf.purdue.edu/how-much-perennial-ryegrass-kentucky-bluegrass-in-a-mix-3/

Ik besef me volledig dat ik met deze een potentieel verloren strijd voer, vandaar mijn vragen over vasthoudendheid en duur. Hoe meer ik het etiket lees, hoe meer ik geloof dat mijn beste optie is om korter te blijven maaien (nu om de 3-4 dagen tot aan het spuiten), dan te scalperen en zo dicht mogelijk bij het zaaien te spuiten. Ik dacht oorspronkelijk dat ik eerst zou spuiten, 3-4 dagen zou wachten en dan zou scalperen, maar ik kan beter zo dicht mogelijk bij het zaaien spuiten, aangezien ik maar één kans heb (kan pas weer spuiten na 2-4 keer maaien of 4 weken na opkomst).

(Je reageerde voordat ik mijn bericht kon afmaken. :))
Bedankt voor het compliment! De fijne zwenkgras die de doorzaai overleefde, liet me deze zomer weer in de steek, ik ben er zo klaar mee lol.

Ik zou mijn doorzaai een beetje als een hybride beschouwen, omdat ik het zeker overdreven heb als een testrun op een renovatie zonder de volledige glyfosaat. En omdat ik schaduw had aan de voorkant van mijn gazon, wist ik niet zeker wat wel en niet zou werken.

Mijn doel was om het gazon te verdikken om het uiterlijk ervan te verbeteren en het te helpen de zomer beter te overleven. Het was grotendeels een succes. Mijn volgende doel is nu dat ik weet wat ik doe, het op een dag goed te renoveren als ik het goed kan doen. Ik heb geleerd dat ik een echte noordelijke mix van KBG, FF, PRG nodig ga hebben op basis van de verschillende schaduw/zonplekken en veel teelaarde nodig ga hebben.

Wat is jouw doel? Ook, naar het plan van G-man, wat veel minder zwaar werk is, is het een stuk gemakkelijker om FF in KBG door te zaaien in schaduwrijke gebieden waar het dun is dan andersom :)

Stof tot nadenken in ieder geval

#19 ·
Afgezien van het feit dat ik in de zomer vroeg bruin wil worden, is het naar mijn ervaring geen vreselijk grasveld geweest. Ik strooi er al vier jaar mest op en het is echt een heel eind gekomen, vooral nadat ik dit jaar ben overgestapt op een grotendeels vloeibaar plan.

Mijn echte doel is om de kleur en hittebestendigheid verder te verbeteren. Ik weet dat TTTF een van de beste keuzes zou zijn voor droogtetolerantie, maar ik ben gewoon niet zo'n fan van de grassen met brede bladeren en ik weet niet zeker of het goed zou mengen met FF, dus KBG is mijn beste volgende keuze. De plekken die ik dit voorjaar opnieuw heb ingezaaid na de schade door de aanleg van de tuin zien er geweldig uit, en het zijn niet eens elite cultivars. Dus ik wil graag verder gaan met een gemengd grasveld. Als het opkomt en goed mengt, dan zal het beste overleven in elke specifieke situatie.

Ik heb ook verhalen van een vriend van me (een andere gek) die zijn gazon heeft vernietigd voor midnight KBG en alles wat ik vorig jaar van hem hoorde, was hoe hij maandenlang antischimmel op zijn reguliere routine moest spuiten om het er fatsoenlijk uit te laten zien. Ik heb liever een paar grassoorten die er goed uitzien, maar niet constant in de gaten gehouden hoeven te worden. Ik ben bereid om dit najaar en dit voorjaar het werk te verzetten om het de beste kans te geven om wortel te schieten, maar ik zou liever iets hebben dat gewend is aan de groeiomstandigheden en dat al meer dan tien jaar op die plek overleeft als de nieuwe cultivars het niet redden.

#20 ·
Ik ben het met @g-man eens. Ik heb de afgelopen 2 jaar heel hard geprobeerd om mijn FF dichter en voller te krijgen. Het is er gewoon niet voor bedoeld en lijkt veel meer geschikt voor sier- en onderhoudsarme toepassingen in vergelijking met een gras van serieuze kwaliteit. Afgezien van het bijdragen aan de diversiteit om de andere cultivars te ondersteunen, is het gewoon waardeloos.

#21 ·
Ik geef graag toe dat ik hierin voor de gek gehouden zou kunnen worden, aangezien ik het zo gewend ben. Misschien een beetje Stockholm-syndroom met de FF?

Of misschien is het niet echt FF als het zich beter gedraagt dan normaal? Dit is een van de betere foto's die ik heb van een monster van mijn gazon. Je kunt een lichte besprenkeling van KBG zien die al in de mix zit sinds de oorspronkelijke installatie in 2007, toen het huis werd gebouwd.

#22 ·
jephil08 said:
Ik geef graag toe dat ik me hierin kan vergissen, aangezien ik het alleen zo ken. Misschien een beetje Stockholm-syndroom met de FF?

Of misschien is het niet echt FF als het zich beter gedraagt dan normaal? Dit is een van de betere foto's die ik heb van een monster van mijn gazon. Je kunt een lichte besprenkeling van KBG zien die sinds de oorspronkelijke installatie in 2007, toen het huis werd gebouwd, in de mix zit.

Ziet er voor mij uit als FF, en veel dikker dan de mijne! Mooi. Heeft u veel schaduw? Mijn probleem is dat ik veel direct zonlicht heb, plus ik wil graag 2 inch en minder hoog blijven. Als je van een heel lange look houdt, is het geen slecht gras, dus ik heb waarschijnlijk een verkeerde aanname gedaan in mijn vorige bericht.

Ook, als je van langer gras houdt, ziet dat er best gezond en dik uit. Waarom zou je proberen KBG erin te duwen? Zoals anderen hebben voorgesteld, zou PRG een betere optie kunnen zijn als je meer van een mix wilt, maar het ziet er voor mij best goed uit (mijn maatstaf is waarschijnlijk erg laag).

#23 ·
Het is allemaal volle zon. Het huis is naar het noorden gericht en ik heb maar 3 bomen in de straal van 25 voet, dus er is niet veel schaduw van iets. Twee jaar lang opgegroeid op Milo totdat het moeilijk te vinden was, dus ik probeerde Carbon X en nu GreenePunch met micronutriënten. Nu kun je zien waarom ik het niet per se HAAT. HOC is meestal 2,75"-3,25". Ik begin nu net een beetje kleur te krijgen, maar het is niet verrassend dat het begint te pronken als ik wat KBG aan de mix toevoeg.

Persoonlijk geen fan van rolmaaien. Ik geniet van mijn maaibeurt, maar dat lijkt me persoonlijk te veel extra werk bovenop wat ik al in het gazon doe. Ik heb te veel andere projecten en interesses om me alleen op gras te richten. :p Waarschijnlijk blasfemie hier, dat weet ik...