Lawn Care Forum banner
Status
Not open for further replies.

Is humuszuur het "creatine" van de bodybuilding wereld?

15 reading
528K views 38 replies 27 participants last post by  NJlawnguy  
#1 ·
Ik ben altijd sceptisch over alles. Ik was me aan het inlezen over humuszuren, meer om het op het gazon aan te brengen, en ik twijfel echt aan de voordelen ervan in vergelijking met goede culturele praktijken zoals:

1: Vaak genoeg maaien
2. Water geven als er geen regen wordt voorspeld
3. Knipsels en bladeren mulchen om de grond van goede organische stof te voorzien
4. Ervoor zorgen dat uw gazon voldoende meststoffen krijgt voor uw grassoort
5. Een pre-emergente herbicide gebruiken om onkruid te voorkomen en het gras te verdikken, zodat het op natuurlijke wijze onkruid kan voorkomen

Humuszuur komt al van nature in de bodem voor.

http://extension.missouri.edu/scott/documents/Ag/Agronomy/Beware-snakeoil-fertilizers.pdf

"Andere producten, waaronder humuszuren die de bodemchemie zouden moeten veranderen en de opname van voedingsstoffen zouden moeten verbeteren, zijn evenmin indrukwekkend. "Humuszuur komt van nature voor in de bodem", zei hij. Een drie jaar durende studie naar vier gewassen toonde "geen economische respons".

Het is vergelijkbaar met de hype rond creatine. Je lichaam produceert het van nature en als je een normaal dieet volgt, krijg je het ook op die manier binnen. De bodybuilder in het tijdschrift is groot en sterk om alle redenen behalve creatine. Ze gebruiken wat "chemische hulp" om groot te worden, maar niet creatine.

Als humuszuren zo goed en nuttig zouden zijn, zouden alle boeren het dan niet gebruiken? Bekijk de link die ik hierboven heb geplaatst en de aangehaalde paragraaf. "Een drie jaar durende studie naar vier gewassen toonde 'geen economische respons'"

#4 ·
Misschien. Humuszuur zit naar mijn mening ook van nature in de bodem. Mensen voegen gewoon meer toe aan het oppervlak/de wortelzone. En proberen producten te verkopen die het bevatten. Ik denk dat een deel hiervan legitiem is, een deel ervan een rage kan zijn en een deel ervan is absoluut een manier om geld te verdienen. En aan de andere kant is er voor de gebruikers de factor "Ik wil dit proberen".

Save
#6 ·
Green said:
Misschien. Humuszuren zitten naar mijn mening ook van nature in de bodem. Mensen voegen gewoon meer toe aan het oppervlak/de wortelzone. En proberen producten te verkopen die het bevatten. Ik denk dat een deel hiervan legitiem is, een deel ervan is misschien een rage en een deel ervan is absoluut een manier om geld te verdienen. En aan de andere kant is er voor de gebruikers de factor "Ik wil dit proberen".
Ik denk dat we daar zeker iets van hebben. Het is nu een beetje het "coole" ding met alle N-EXT-producten. Hoe dan ook, ik denk dat VA Tech of een of andere universiteit een onderzoek heeft gedaan en ze zeiden dat het leek te helpen bij droogte en hittestress.

#7 ·
daniel3507 said:
Bekijk deze post van @RDZed over humuszuren. Het verschil in kernen was genoeg om me overstag te laten gaan. Ik heb nog geen tijd gehad om de studie die je linkte te lezen, maar ik ben benieuwd wat een "economische respons" betekent.

https://thelawnforum.com/viewtopic.php?t=10489
"economische respons" met betrekking tot de landbouw... met andere woorden, een hogere oogst

#8 ·
adgattoni said:
IMO: misschien.

Ik heb het hele jaar testplots gedraaid met verschillende humuszuurproducten, en de visuele resultaten waren verwaarloosbaar. Volgend jaar zal ik twee bodemtests doen (humuszuur behandeld vs. onbehandelde grond) om te zien of er een verschil is in CEC.
Ik vermoedde het al, daarom zei ik dat het is als creatine voor de bodybuildingwereld. Misschien is er een placebo-effect waarbij gazonfanaten het toepassen en denken dat het iets doet, maar we isoleren dat niet als de enige variabele. Ik breng het bijvoorbeeld aan met SLS-zeep. Ik denk dat de zeep het enige is dat echt iets voor de grond doet.

IJzer
zeep
Meststof

Afgezien van die dingen ben ik erg sceptisch over of een ander product iets zinnigs doet. (Het aanpassen van de pH-waarde is een ander verhaal, waarvan we weten dat het werkt en we kunnen de resultaten meten met een bodemtest, het is ook gewoon basischemie)

#12 ·
Creatine is een van de meest grondig onderzochte supplementen en het is consequent aangetoond dat het het fysieke uithoudingsvermogen en de cognitieve vaardigheden verhoogt. Je zou kilo's rood vlees per dag moeten eten om een optimaal niveau te behouden.

Het zijn zeker geen steroĂŻden, maar ook geen kwakzalverij.

#13 ·
Sinclair said:
Creatine is een van de meest grondig bestudeerde supplementen en het is consequent aangetoond dat het het fysieke uithoudingsvermogen en het cognitieve vermogen verhoogt. Je zou kilo's rood vlees per dag moeten eten om een optimaal niveau te behouden.

Het zijn zeker geen steroĂŻden, maar ook geen onzin.
Ik denk dat dit het juiste antwoord is.

Als je een bodybuilder bent en een perfect dieet volgt, zal het toevoegen van creatine aan je routine geen significante resultaten opleveren. Hetzelfde kan gezegd worden van je gazon. Als je geweldige grond hebt door jarenlange goede culturele praktijken, zal het toevoegen van humuszuren waarschijnlijk niet helpen. Als je echter een beginnende bodybuilder bent of slechte, verwaarloosde grond hebt, zal het toevoegen van deze producten het proces versnellen om te komen waar je wilt zijn. De wetenschap (theorie) achter beide is solide. Je moet je eigen kosten-batenanalyse berekenen.

#14 ·
KoopHawk said:
Sinclair said:
Creatine is een van de meest grondig bestudeerde supplementen en het is consequent aangetoond dat het het fysieke uithoudingsvermogen en de cognitieve vaardigheden verhoogt. Je zou kilo's rood vlees per dag moeten eten om een optimaal niveau te behouden.

Het is zeker geen steroĂŻde, maar ook geen slangenolie.

Als je een bodybuilder bent en een perfect dieet volgt, zal het toevoegen van creatine aan je routine geen significante resultaten opleveren. Hetzelfde kan gezegd worden van je gazon. Als je geweldige grond hebt van jarenlange geweldige culturele praktijken, zal het toevoegen van humuszuren waarschijnlijk niet helpen. Als je echter een beginnende bodybuilder bent of slechte, verwaarloosde grond hebt, zal het toevoegen van deze producten het proces versnellen om te komen waar je wilt zijn. De wetenschap (theorie) achter beide is solide. Je moet je eigen kosten-batenanalyse berekenen.
Ik zou het ermee eens zijn dat creatine een gevestigde wetenschappelijke consensus heeft. De reden waarom het door velen als slangenolie wordt beschouwd, is echter omdat de werkzaamheid ervan enorm wordt overdreven door de mensen die het verkopen. Je kunt er hooguit een paar % prestatieverbetering mee behalen, maar doorgaans wordt elk product dat meer oplevert, geclassificeerd als een PED.

Ik denk niet dat humuszuren in de buurt komen van de wetenschappelijke consensus die creatine heeft, en ik denk dat de claims eveneens overdreven kunnen zijn. Ik heb talloze berichten gezien waarin werd beweerd dat deze producten hun gazon een directe boost gaven, maar ik heb dit jaar een paar testpercelen (met relatief hoge percentages) gedraaid en geen echte visuele reactie gezien.

Ik heb de niet-visuele tests (schroevendraaiertests, inspectie van de wortelmassa, bodem-CEC-tests, enz.) nog niet gedaan, dus ik heb nog geen algemene conclusie. Zonder iemand hier te willen beledigen, denk ik dat de claims van onmiddellijke visuele resultaten overdreven/placebo kunnen zijn.

#15 ·
adgattoni said:
KoopHawk said:
Sinclair said:
Creatine is een van de meest grondig bestudeerde supplementen en het is consequent aangetoond dat het het fysieke uithoudingsvermogen en het cognitieve vermogen verhoogt. Je zou kilo's rood vlees per dag moeten eten om een optimaal niveau te behouden.

Het is zeker geen steroĂŻde, maar ook geen slangenolie.

Als je een bodybuilder bent en een perfect dieet volgt, zal het toevoegen van creatine aan je routine geen significante resultaten opleveren. Hetzelfde kan gezegd worden van je gazon. Als je geweldige grond hebt van jarenlange geweldige culturele praktijken, zal het toevoegen van humuszuren waarschijnlijk niet helpen. Als je echter een beginnende bodybuilder bent of een slechte, verwaarloosde grond hebt, zal het toevoegen van deze producten het proces versnellen om te komen waar je wilt zijn. De wetenschap (theorie) erachter is solide. Je moet je eigen kosten-batenanalyse berekenen.
Ik ben het ermee eens dat creatine een gevestigde wetenschappelijke consensus heeft. De reden dat het door velen als slangenolie wordt beschouwd, is echter omdat de werkzaamheid ervan enorm wordt overdreven door de mensen die het verkopen. Je kunt er hoogstens een paar % prestatieverbetering mee behalen, maar doorgaans wordt elk product dat meer oplevert, geclassificeerd als een PED.

Ik denk niet dat humiczuur in de buurt komt van de wetenschappelijke consensus die creatine heeft, en ik denk dat de claims eveneens overdreven kunnen zijn. Ik heb tonnen berichten gezien waarin werd beweerd dat deze producten hun gazon een onmiddellijke boost gaven, maar ik heb dit jaar een paar testpercelen (met relatief hoge percentages) gedraaid en heb geen echte visuele reactie gezien.

Ik heb de niet-visuele tests (schroevendraaiertests, inspectie van de wortelmassa, CEC-bodemtests, enz.) nog niet gedaan, dus ik heb nog geen algemene conclusie. Zonder iemand hier te beledigen, denk ik dat de claims van onmiddellijke visuele resultaten overdreven/placebo kunnen zijn.
Ik ben geen wetenschapper, maar naar mijn mening is het enige dat een gazon een onmiddellijke boost zal geven, snel vrijkomende stikstof en mogelijk een beetje ijzer. De meeste verkochte humicproducten bevatten dat niet, dus ja, als mensen een onmiddellijke boost ervan claimen, dan brengen ze ofwel iets anders samen met het product aan, of laten ze zich gewoon door hun ogen voor de gek houden.

Ik heb dit jaar het N-EXT biostim-pakket toegepast en zie ook geen visueel verschil, maar ik denk dat ik op een paar plekken iets betere drainage krijg en ik wil graag geloven dat ik de droogtetolerantie vergroot. Moeilijk te zeggen, hoewel deze zomer veel koeler en natter is geweest dan de meeste. Dus mijn gazon ziet er 100 keer beter uit dan vorig jaar, maar ik denk dat heel weinig daarvan met biostim-producten te maken heeft.

#16 ·
Sinclair said:
Creatine is een van de meest grondig bestudeerde supplementen en het is consequent aangetoond dat het het fysieke uithoudingsvermogen en het cognitieve vermogen verhoogt. Je zou kilo's rood vlees per dag moeten eten om optimale niveaus te behouden.

Het is zeker geen steroĂŻde, maar ook geen onzin.
Bij iron man-deelnemers krijgen ze misschien niet genoeg van hun dieet of produceren ze niet genoeg op natuurlijke wijze, voor de gemiddelde persoon heb je het niet nodig. Zelfs de gemiddelde persoon die gewichten tilt, heeft het niet nodig. Als een man steroĂŻden gebruikt en waanzinnige hoeveelheden zwaar tilt, kan het mogelijk helpen.

Zelfs voor iron man-deelnemers of marathonlopers kan het alleen nuttig zijn de dag voor het evenement. Lees de studies zorgvuldiger, je zult zien dat creatine-supplementatie vrijwel nutteloos is en waarschijnlijk de minst belangrijke factor bij het verkrijgen van spiermassa en kracht. Op een lijst in volgorde van belangrijkheid voor het verkrijgen van massa en kracht staat creatine waarschijnlijk niet eens op de lijst of onderaan.

1. Genetica
2. Training
3. Dieet
4. .......
1.000.000. Creatine

Zoiets. Deze onzin bodybuilding supplementen werken gewoon niet. Als ze dat wel zouden doen, zouden ze in competitie voor atleten verboden zijn. Degenen die wel werken, zijn trouwens verboden in competitie.

#20 ·
Om in je bodybuilding-analogie te blijven, denk ik dat humuszuren meer weg hebben van menselijk groeihormoon. Je produceert er van nature een beetje van, maar suppletie met synthetische stoffen levert je winst op de lange termijn op. Ze zijn niet direct, maar het duurt even voordat de bodem-/lichaamssamenstelling verandert.

#22 ·
Ik heb altijd gezegd NPK+Micronutriënten+ dan verschillende supplementen. Steroïden, GH of zelfs creatine doen niet veel voor het menselijk lichaam bij afwezigheid van voldoende calorieën en eiwitten. NPK+Micronutriënten zijn je calorieën en eiwitten. Probleem is dat veel van de supplementen zijn verkocht als vervanging voor voldoende niveaus van NPK en micronutriënten. Ze zijn ook verkocht als geneesmiddelen voor fundamentele problemen met de bodemchemie. Humus en organische stof in de bodem zullen geen extreme pH-waarden corrigeren, maar worden vaak als remedie daarvoor verkocht.

#24 ·
Spiergroei, in dit forum, is gemakkelijk. Voeg gewoon meer stikstof toe en BOOM. Maar als de algehele gezondheid het doel is, neig ik meer naar topdressing met compost een of twee keer per jaar. Ik denk dat dit VEEL meer zal doen dan enig humuszuren, fulvinezuren, micro-, silica-, yucca-, aminozuur-, B-vitamine, etc. supplement ooit zou kunnen doen (hoewel goede compost de meeste van deze voedingsstoffen zal bevatten). Net als onze darmen, als de darm gezond is en gevoed wordt met goede, diverse voedselbronnen, zullen we gezond zijn. Ik ga dit weekend mijn gazon verticuteren en topdressen met compost om het zelf uit te proberen.

#25 ·
Creatine op het gazon lijkt vergelijkbare resultaten te geven als steroĂŻden voor gras. Het lijkt niet kosteneffectief te zijn om het toe te passen of te implementeren in iemands gazononderhoud. Er zijn studies die opmerkelijke creatine-effecten op planten aantonen. De manier waarop ik dit leerde, is dat ik creatine in een cirkel op het gazon goot, omdat ik merkte dat het niet goed oploste in water om te consumeren. Dus kocht ik creatine van betere kwaliteit voor mij om te consumeren en dacht gewoon willekeurig om "te kijken of de slecht oplossende creatine een effect had op het gazon"; nou, ik heb een permanente smaragdgroene ring in mijn tuin waar het gras het snelst en donkerst blijft groeien over de rest van de tuin, ondanks verschillende meststoftoepassingen en gechelateerd ijzer, evenals FAS. Ik vraag me af of men er baat bij zou hebben om wat creatine toe te voegen aan sommige sprays in een lage dosis die kosteneffectief is en voordeel oplevert. Willekeurige gedachten hier en niet allemaal even coherent.

#26 ·
Biochemici hier.

Er zijn talloze studies die aantonen dat toepassingen van humuszuren (of organische bijproducten, zoals zeewier/kelp) de dehydrogenase-activiteit van de wortels, de wortelgroei en het gewicht, de fysiologische gezondheid, de concentraties van antioxidanten, de visuele kwaliteit, het herstel of de tolerantie voor hitteschade, de transplantatiekwaliteit, enz. bij verschillende grassoorten verhogen.

Zie;

Pope, J.; Eichenberg, R.; Birthisel, T. Gebruik van humaat-dispergeerbare korreltechnologie als bodemverbeteraar in gras- en tuinbouwgronden. Appl. Turfgrass Sci. 2013, 10, 38.
Canellas, L.; Olivares, F.; Aguiar, N.; Jones, D.; Nebioso, A.; Mazzei, P. Humus- en fulvinezuren als biostimulantia in de tuinbouw. Sci. Hortic. 2015, 196, 15-27.
Nardi, S.; Pizzeghello, D.; Muscolo, A.; Vianello, A. Fysiologische effecten van humusstoffen op hogere planten. Soil Biol. Biochem. 2002, 34, 1527-1536.
Trevisan, S.; Francioso, O.; Quaggiotti, S.; Nardi, S. Biologische activiteit van humusstoffen op de plant-bodem-interface. Plant Signal. Behav. 2010, 5, 635-643.
Dorer, S.; Peacock, C. De effecten van humaat en organische meststof op de vestiging en voeding van kruipende bent-puttinggreens. Int. Turfgrass Soc. Res. J. 1997, 7, 437-443.
Liu, C.; Cooper, R.; Bowman, D. Toepassing van humuszuren beïnvloedt fotosynthese, wortelontwikkeling en nutriëntengehalte van kruipend beemdgras. HortScience 1998, 33, 1023-1025.
Zhang, X.; Schmidt, R. Impact van hormoonhoudende producten op de antioxidantstatus van roodzwenkgras en kruipend beemdgras dat aan droogte is blootgesteld. Crop Sci. 2000, 40, 1344-1349.
Zhang, X.; Ervin, E.; Schmidt, R. Fysiologische effecten van vloeibare toepassingen van een zeewierextract en een humuszuren op kruipend beemdgras. J. Am. Soc. Hort. Sci. 2003, 128, 492-496.
Zhang, X.; Schmidt, R.; Ervin, E.; Doak, S. Fysiologische reacties van kruipend beemdgras op natuurlijke plantengroeiregulatoren en ijzer onder twee regimes. HortScience 2002, 37, 898-902.
Hunter, A.; Anders, A. De invloed van humuszuren op de groei en ontwikkeling van kruipend beemdgras. Int. Conf. Turfgrass Manag. Sci. Sports Fields 2003, 661, 257-264.
Zhang, X.; Ervin, E. Cytokinine-bevattende zeewier- en humuszure-extracten geassocieerd met cytokininen in kruipend beemdgras en droogteresistentie. Crop Sci. 2004, 44, 1737-1745.
Van ****, A.; Johnson, P.; Grossl, P. Invloed van humuszuren op waterretentie en nutriëntenopname in gesimuleerde golf-puttinggreens. Soil Use Manag. 2009, 25, 255-261.
Gao, Y.; Li, D. Bladbemesting door tankmenging met organische verbeteraar op kruipend beemdgras. HortTechnology 2012, 22, 157-163.
Zhang, X.; Ervin, E.; Schmidt, R. Zeewierextract, humuszuren en propiconazool verbeteren de hittebestendigheid en post-transplantatiekwaliteit van roodzwenkgras. HortScience 2003, 38, 440-443.
Zhang, X.; Schmidt, R. Antioxidantrespons op hormoonhoudend product in Kentucky-blauwgras dat aan droogte is blootgesteld. Crop Sci. 1999, 39, 545-551.
Zhang, X.; Ervin, E.; Schmidt, R. Plantgroeiregulatoren kunnen het herstel van Kentucky-blauwgras-zoden van hitteschade verbeteren. Crop Sci. 2003, 43, 952-956.
Ervin, E.; Roberts, J. Verbetering van de wortelontwikkeling met bladtoepassingen van humuszuren tijdens de vestiging van Kentucky-blauwgras-zoden op zand. Int. Conf. Turfgrass Sci. Manag. Sports Fields 2007, 783, 317-322.
Zhu, H.; Li, D. Gebruik van humus op golfbaanfairways om bodemzoutproblemen te verlichten. HortTechnology 2018, 28, 284-288.
Lindsey, A.; Thoms, A.; Christians, N. Wortelrespons van Kentucky-blauwgras en bermudagras op humuszurenmeststoffen tijdens de vestiging in de kas. Agron. J. 2020, 112, 3396-3401.
Nikbakht, A.; Pessarakli, M.; Daneshvar-Hakimi-Maibodi, N.; Kafi, M. Groeireacties van meerjarig raaigras op mycorrhiza-infectie en humuszurenbehandelingen. Agron. J. 2014, 106, 585-595.
Daneshvar-Hakimi-Maibodi, N.; Kafi, M.; Nikbakht, A.; Rejali, F. Effect van bladtoepassingen van humuszuren op groei, visuele kwaliteit, nutriëntengehalte en wortelparameters van meerjarig raaigras (Lolium perenne L.). J. Plant Nutr. 2015, 38, 224-236.

Status
Not open for further replies.
You have insufficient privileges to reply here.