Lawn Care Forum banner

Help - wat gebeurt hier? Bruine/dode grassprieten

4.4K views 12 replies 8 participants last post by  Jeff_MI84  
#1 ·
Heb mijn huis in juni 2020 gekocht. Vorig najaar een behoorlijke renovatie gedaan - geen totale vernieuwing, maar bijna. Alles ziet er... oké uit? Zou ik zeggen, behalve deze bruine grasstengels.

Heb ik te zwaar doorgezaaid, en staat het te dicht op elkaar? Schimmel? Hoe kan ik dit verhelpen?

Alvast bedankt voor alle hulp! Ik waardeer het echt.

#4 ·
Cluelessone said:
GreenMountainLawn said:
Weet niet zeker of het een ziekte is - lijkt niet veel schade aan het bladweefsel. Ziet er bijna uit als bruin wordende zaadstengels van PRG/fescue.
Waardoor wordt dat veroorzaakt? Hoe kan ik het voorkomen?
Eens, het ziet eruit als PRG-stengels. Weet niet zeker of je ze kunt onderdrukken, gewoon een van de realiteiten van het hebben van PRG in een gazon. Er zijn enkele studies naar het onderdrukken van blauwgras-zaadkoppen met goed getimede groeiregulatoren, maar niet zeker over raaigras.

#5 ·
gm560 said:
Cluelessone said:
GreenMountainLawn said:
Weet niet zeker of het een ziekte is - lijkt niet veel schade aan het bladweefsel. Ziet er bijna uit als PRG/fescue zaadstengels die bruin worden.
Eens, het ziet eruit als PRG-stengels. Weet niet zeker of je ze kunt onderdrukken, gewoon een van de realiteiten van het hebben van PRG in een gazon. Er zijn enkele studies naar het onderdrukken van bluegrass zaadkoppen met goed getimede groeiregulatoren, maar niet zeker over raaigras.
Hm. Nou, het is behoorlijk lelijk! Ik heb geprobeerd de forums te doorzoeken en gelezen dat lager maaien voor een of twee keer kan helpen het uiterlijk van de stengels te onderdrukken. Misschien probeer ik ze eruit te harken?

#7 ·
halby said:
Ik heb precies hetzelfde in mijn tuin. Alles wat ik heb gelezen zegt dat het normaal is voor deze tijd van het jaar. Mijn hele gazon ging een maand geleden in zaad. Nu is alles bruin en stengelig.
Ik merkte het wel toen het in zaad ging, want dat was ook lelijk. Verschillende maanden een lelijk gazon! Ach ja, het is zo ver verbeterd ten opzichte van vorig jaar dat het moeilijk is om te veel te klagen haha.

Bedankt allemaal!

#8 ·
Cluelessone said:
halby said:
Ik heb precies hetzelfde in mijn tuin. Alles wat ik heb gelezen zegt dat het normaal is voor deze tijd van het jaar. Mijn hele gazon is een maand geleden in zaad geschoten. Nu is alles bruin en stengelig.
Ik merkte het wel toen het in zaad schoot, want dat was ook lelijk. Verschillende maanden een lelijk gazon! Nou ja, het is zo ver verbeterd ten opzichte van vorig jaar dat het moeilijk is om te veel te klagen haha.

Bedankt allemaal!
Ja, ik neem liever een maand bruine stengels dan elke dag van de week een schimmelprobleem.

#9 ·
gm560 said:
Cluelessone said:
GreenMountainLawn said:
Weet niet zeker of het een ziekte is - lijkt niet veel schade aan het bladweefsel te zijn. Ziet er bijna uit als PRG/fescue zaadstengels die bruin worden.
Eens, het ziet eruit als PRG-stengels. Weet niet zeker of je ze kunt onderdrukken, slechts een van de realiteiten van het hebben van PRG in een gazon. Er zijn enkele studies naar het onderdrukken van bluegrass zaadkoppen met goed getimede groeiregulatoren, maar niet zeker over raaigras.
Dat heeft zojuist het mysterie opgelost waar ik in mijn eigen tuin over heb zitten nadenken.

#12 ·
Controleer de weersverwachting, want er kan de komende dagen een koufront door uw regio trekken. Zo ja, verlaag dan uw snede met een inkeping voor één snede en laat het groeiende groene gras dan terugkeren naar de normale MOA. Dit zou moeten helpen om de bruine stengels te bedekken. Dat is tenminste wat ik denk. En de koelere temperaturen zullen de zomerstress op gazons van het koele seizoen verminderen.