Lawn Care Forum banner

Schimmel of slapend gras?

4.2K views 19 replies 7 participants last post by  GCGreen  
#1 ·
Ik heb een paar plekken in mijn tuin opgemerkt die verwelkt en grijs lijken. Het bevindt zich in het middelste deel van het gazon en we hebben de afgelopen twee weken ongeveer anderhalve centimeter regen gehad. Ik heb de grond gecontroleerd en die is niet droog, want ik kon er vrij gemakkelijk een schroevendraaier in steken. Ik zit momenteel in een fungicide rotatie en in het midden van vier weken Azoxy. Ik weet niet zeker wat hier aan de hand is, want het gazon heeft goede regen en mijn maaipraktijken gehad. Ik ben ook goed geweest. Enige gedachten?

Attachments

#3 ·
Het lijkt wel een beetje ziekte voor mij. Misschien dollarvlek. Je zei veel water en ik gok geen recente bemesting. De foto's zijn wazig, maar ik denk dat ik Engels raaigras en zwenkgras zie? Dit is de slechtste tijd van het jaar voor grassen van het koele seizoen. Ik zou het met rust laten. Probeer de natheid van de bladeren zoveel mogelijk te verminderen. Overzaai het om de schade eind augustus/begin september te herstellen, afhankelijk van uw locatie.

#6 ·
Er is de laatste tijd veel water geweest. Tussen irrigatie en regen is water geen probleem geweest.
Het gras is super turf II met wat extra 4e millennium. Ik heb sinds het late voorjaar/de vroege zomer niet bemest. Ik zou nog een week of twee wachten om met de blitz te beginnen. Misschien moet ik nu beginnen?

#8 ·
Er is de laatste tijd genoeg water geweest. Tussen irrigatie en de regen is water geen probleem geweest.
Het gras is super turf II met wat extra 4e millennium. Ik heb sinds de late lente/vroege zomer niet bemest. Ik zou nog een week of twee willen wachten om met de blitz te beginnen. Misschien moet ik nu beginnen?
Dit klinkt misschien dom, maar luister: heb je al een volledige wateraudit gedaan? (Zo ja, voel je vrij om het volgende te negeren).

Ik heb plekken gehad die er vrijwel precies zo uitzien. Ik heb alles geprobeerd wat er te proberen valt, behalve een daadwerkelijke irrigatieaudit.

TOEN ik het eenmaal deed, ontdekte ik dat mijn sproeiers behoorlijk (erg) ver uit de kalibratie waren (ik liet genoeg centimeters water vallen, MAAR dat water werd niet gelijkmatig verdeeld.) Dus ik heb mijn sproeiers heel zorgvuldig en precies vervangen/gekalibreerd met behulp van dit forum/youtube. (Hunter-rotoren vervangen door rainbird-rotoren en de platte sproeikoppen geüpgraded naar nieuwere hunter platte sproeikoppen. Ik had veel slechte koppen, dus het was logisch om gewoon te upgraden. Ik heb dit gedaan op basis van beoordelingen van anderen en ben erg blij met de resultaten)

Dat is wat dit type probleem uiteindelijk voor mij heeft opgelost. Ik weet niet zeker of het direct een droogteprobleem was OF dat het probleem met de waterverdeling secundaire ongedierteproblemen veroorzaakte, beide zijn mogelijk.

#7 ·
Korte update. Ik heb gisteren Propi gespoten met 2oz/k en gisterenmiddag .5lb/k AMS bemest voor de regen van gisteravond.

Het is absoluut geen slapend gras, want de rest van het gazon ziet er goed uit en we hebben de afgelopen 2 weken veel regen gehad. Ik hoop dat ik het onder controle kan krijgen, want ik wil dit gebied deze herfst niet opnieuw inzaaien. Ik heb een ander deel van de tuin dat ik aan het renoveren ben, dus ik kan niet te veel ruimte innemen als de kinderen spelen

#11 ·
Oké, er is duidelijk een schimmelprobleem dat zich lijkt te verspreiden. Ik heb hierbij wat hulp nodig.

Ik zat 3 weken in mijn vier weken durende Azoxy-toepassing toen ik het zag en spoot toen 2oz/k Propi. Dat was ongeveer 3 dagen geleden. Het regende hard de nacht van de Propi-toepassing. Moet ik langer wachten om te zien of de Propi effect heeft of moet ik een ander fungicide proberen? T-methyl staat hierna in mijn rotatie. Gedachten?

#12 ·
Ok, er is duidelijk een schimmelprobleem dat zich lijkt te verspreiden. Ik heb hier hulp bij nodig.

Ik zat 3 weken in mijn vier weken durende Azoxy-toepassing toen ik het zag en spoot toen 2oz/k Propi. Dat was ongeveer 3 dagen geleden. Het regende hard de nacht van de Propi-toepassing. Moet ik langer wachten om te zien of de Propi effect heeft of moet ik een ander fungicide proberen? T-methyl is de volgende in mijn rotatie. Gedachten?
Is er een kans dat je een volledige kernmonster kunt nemen uit het midden van die stervende plek? Benieuwd naar het hele plaatje, gras/wortels/vilt/grond

#15 ·
Ik bump dit om wat hulp. Ik dacht dat het probleem beter werd, maar dat is niet zo. Ik heb mijn t-methyl-applicatie met 1,5 week vervroegd om te zien of het zou helpen. Ik heb het op dinsdag gespoten met 5 oz/k en het regende op woensdag en donderdag. Op donderdag en vrijdag leek het erop dat het gras de goede kant op ging, maar vanochtend zag het er niet goed uit. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik heb het behandeld met Propi en t-methyl en ik denk niet dat een van beide heeft geholpen. Ik heb een paar plekken die beginnen uit te drogen en ik wil voorkomen dat er meer afsterven en het gazon de goede kant op sturen. Iemand ideeën?

Attachments

#18 ·
Heeft u een lokaal uitbreidingsbureau in de buurt? Zo ja, dan kunt u overwegen een monster mee te nemen om te laten bepalen waar u mee te maken heeft.

Wat voor soort gras heeft u?
Het lijkt erop dat we een lokale uitbreiding hebben. Bedankt voor de suggestie.
Het gazon is TTTF met 10% ***. Het is United seeds super turf II met een beetje extra 4e millennium. Reno afgelopen herfst. Dit is de eerste zomer en het ging geweldig tot augustus.