Lawn Care Forum banner

Schimmel in mijn KBG?

3.5K views 26 replies 5 participants last post by  Coleman2084  
#1 ·
@g-man @Ware

Benieuwd of jullie eens kunnen kijken en je gedachten kunnen geven. Gazon zag er geweldig uit tot ongeveer een week of twee geleden toen het er droog uitzag. Ik heb het gemaaid, .5lbs N /1000. Sindsdien wordt het steeds geler. Ik heb een spot app van fungicide aangebracht op plekken die verkleuring of roest leken te hebben. Niet hetzelfde als wat ik nu zie.
1. Kunnen jullie me vertellen wat dit is?
2. Ik denk dat het meer is dan alleen droogte op dit moment. Vroeger zag het er gewoon donker uit en ik gaf water en het herstelde. Lijkt hier niet het geval te zijn.
3. Is het schimmel? Zo ja, wat kan ik doen en waarmee kan ik het doen?

#2 ·
Coleman2084 said:
@g-man @Ware

Ik vraag me af of jullie eens kunnen kijken en je gedachten kunnen geven. Het gazon zag er geweldig uit tot ongeveer een week of twee geleden toen het er droog uitzag. Ik heb het gemaaid, 0,5 lbs N /1000. Sindsdien wordt het steeds geler. Ik heb een spot-app van fungicide aangebracht op plekken die verkleuring of roest leken te hebben. Niet hetzelfde als wat ik nu zie.
1. Kun je me vertellen wat dit is?
2. Ik denk dat het op dit punt meer is dan alleen droogte. Voorheen zag het er gewoon donker uit en ik gaf water en het herstelde. Lijkt hier niet het geval te zijn.
3. Is het schimmel? Zo ja, wat kan ik doen en waarmee kan ik het doen?

1) Ik kan vanaf de afbeeldingen niet zien wat het is.
2) 0,5 lb N is veel in het droge weer dat we hadden. Je hebt niet beschreven hoeveel water je hebt gebruikt. Hoeveel centimeter irrigatie en hoe vaak?
3) Ik weet niet of het schimmel is. Welke meststof? Granulair of bladbemesting? Er zijn gewoon te veel onbekenden. Heb je een journaal met je toepassingen van de afgelopen maand?

Ten slotte mag je nooit spotbehandelingen uitvoeren met fungiciden. Je moet dekens gebruiken, omdat de schimmel zich overal kan ontwikkelen en niet alleen op één plek.

#3 ·
@g-man @Ware

Ik kan je de exacte hoeveelheid irrigatie niet vertellen. Het is hier in juli extreem nat geweest voor ons. We hebben in juli ongeveer 4 inch regen gehad in een paar dagen, die zich verzamelde en een plek in de achterste hoek van mijn gazon doodde.

Ik heb granulair ureum aangebracht. Met dezelfde snelheid van 0,5 lb. Ik heb dit op 26-6 en 28-7 aangebracht. Ik heb ook wat Sledgehammer gespoten op de aangegeven plekken. Dat waren heel kleine en heel specifieke plekken. Ik heb niet het hele pakket voor eenmalig gebruik gebruikt dat was gekocht.

Ik had een klein plekje van de roestachtige schimmel, daarom heb ik wat ziekten op die plek laten vallen. Het leek die plek op te ruimen. Dit ziet er anders uit dan wat die plek was.

#5 ·
@cleohioturf

Ik had wat cypergras op een heel klein plekje en had maar 1 gallon van een totale gemengde oplossing in een handpomp spuit. Het gebied dat ik bespoten heb, ziet er eigenlijk goed uit en heeft niet eens de hele gallon gebruikt.

Ik had wat poa annua op hele kleine plekjes, maar ik denk dat dat al is weggebrand. Lijkt erop dat het kwam en ging. Ik kon de zaadkoppen in die gebieden zien en het was niets zo drastisch.

Ik denk dat dit 1 juli is en dan vandaag. Ik had geen poa a op deze plek, voor zover ik me herinner, met betrekking tot het hebben van de zaadkoppen.

#10 ·
@g-man

Wat vindt u van een preventieve dosis, aangezien het nat is geweest?

Wat vindt u van deze drie foto's? Het lijkt erop dat er nieuwe groei opkomt, maar de ene foto met het zwartachtige/roestige is door de tuin verplaatst. Dit waren de specifieke gebieden die me aan schimmel deden denken. Ik heb vrijdag gemaaid toen het erg droog was en het gazon leek vanaf daar te exploderen. Ik heb ook een paar groene gebieden die dezelfde N-dosis hebben gekregen.

Ik geloof dat de eerste foto het gebied laat zien dat ik langs de rand van de tuin en tegen het cement heb zien bewegen.

#13 ·
@g-man

Bijgewerkte foto…

Van plan om deze week het kwart pond N te doen. Je zei dat het even duurt voordat het weer groen wordt, hoe lang dacht je? Ik heb mijn water geven bijgehouden en heb onlangs een paar behoorlijke stormen gehad. Nu het weer hier wat koeler zou moeten worden, ga ik de N doen en onkruid spuiten.

Denk je dat ik het tegen de herfst weer zo kan krijgen als het was?

#17 ·
@g-man
Ik geef om de drie dagen water en het duurt bijna 2,5 uur. Ik weet dat dat niet zegt hoeveel, maar ik heb de tonijnbliktest nog niet kunnen doen. Ik was huiverig om meer N te gebruiken, dus ik heb het sinds mijn eerste fout niet meer gedaan.

Ik maakte me klaar om de herfst N-blitz te doen toen dit gebeurde. Op dit moment wil ik gewoon dat het herstelt.

#19 ·
@g-man

Dus ik heb de maatbekers gekocht op Amazon, want ik ben geen tonijnfan. Ik heb ze overal in de tuin geplaatst om de plekken te vinden die nog bruin zijn. Ik denk dat de tuin als geheel groener wordt, maar er is nog steeds veel bruin. Ik begin te denken dat het hele ding een irrigatieprobleem is. Ik heb een cyclus met de sproeiers doorlopen, wat 16-18 minuten per zone is. Toen ik de metingen in de bekers controleerde, had het niet eens de bodem bedekt. Dus hooguit 1/10 inch. De bekers werden meestal door minstens twee zones geraakt. Laat ik ze niet lang genoeg draaien of is er iets mis met mijn sproeiers? Ik laat de cyclus om de drie dagen draaien, maar naar verluidt zijn dat maar 2 tienden. Mis ik iets?

#20 ·
16-18 minuten is niet erg lang. Ik kan zien waar je hoofden zich bevinden op basis van de groene cirkels in sommige van die foto's. Die kleine gebieden krijgen voldoende water.

Je moet je zones laten draaien totdat er 0,5 inch in elke beker zit (of zoiets). Noteer de hoeveelheid tijd die het kost en pas dan je schema aan.

Maar ik zou zeggen dat gebrek aan water de meerderheid van je probleem is.

#22 ·
Coleman2084 said:
@Harts

Ik probeer dit gewoon te peilen.

30 minuten per zone betekent dat het in totaal 7 uur zal draaien en misschien nog steeds niet genoeg is. Klopt dat echt voor anderen? Sproeiers die 14 uur per week draaien, klinken duur, of is dat echt wat er nodig is?

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ben geen irrigatiedeskundige, dus ik kan je geen advies geven, behalve te zeggen dat je systeem misschien niet is opgezet om je gazon efficiënt te irrigeren. Misschien moet je dieper in je opstelling duiken en posten in de irrigatiekant van het forum.

Hopelijk kan iemand met kennis reageren.

#23 ·
Harts said:
Coleman2084 said:
@Harts

Probeer dit gewoon te peilen.

30 minuten per zone betekent dat het in totaal 7 uur zal draaien en misschien nog steeds niet genoeg is. Klopt dat echt voor anderen? Sproeiers die 14 uur per week draaien, klinken duur, of is dat echt wat er nodig is?

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ben geen irrigatiedeskundige, dus ik kan je geen advies geven, behalve te zeggen dat je systeem misschien niet is opgezet om je gazon efficiënt te irrigeren. Misschien moet je dieper in je installatie duiken en posten in de irrigatiekant van het forum.

Hopelijk kan iemand met kennis reageren.
Bedankt voor je hulp.

#25 ·
@Harts @g-man

De ene beker had niet eens de bodem bedekt. De andere had 2 tienden. Het draaide 60 minuten.

Zou er iets mis kunnen zijn met de sproeiers? Ik heb mensen horen praten over lage waterdruk, maar delen van het gazon zijn in orde.

Je kunt op de foto's zien dat de bekers ongeveer 5-6 voet van de sproeiers verwijderd zijn. Zoals eerder gezegd...donkergroene vlekken markeren de sproeiers.

#26 ·
Oké, dit vergt wat meer onderzoek.

Kunt u de ruwe locatie van de koppen, de afstand tussen de koppen, het lichaamstype en de spuitmond (papier en een foto met een mobiele telefoon) tekenen?

Wie heeft dit systeem geĂŻnstalleerd?