Lawn Care Forum banner

Beste "competitieve" gras?

4.1K views 11 replies 7 participants last post by  jvf1095  
#1 ·
Hallo allemaal. Bestrijding van Poa Trivialis & ik weet dat het een zware strijd wordt. Ga de helft van mijn gazon doden met Round-up, topdressing & zaaien. Ik besef dat het zich verspreidt & een deel volgend jaar terugkomt, maar ik wil het graag vertragen als ik kan. Wat is dan het beste type zaad dat kan concurreren met de Poa Triv? Bedankt!

#3 ·
Ik denk niet dat iets kan concurreren met Poa Trivialis waar het groeit in gunstige omstandigheden (schaduwrijk en vochtig). Poa Triv verspreidt zich zeer snel door uitlopers (bovengrondse stengels) in de lente, vergelijkbaar met aardbeien. Je kunt Poa Triv misschien bestrijden waar het groeit in ongunstige omstandigheden (zonnig en vrij droog). Het is belangrijk om niet vaak te irrigeren met kleine hoeveelheden water, maar diep en onregelmatig, wat het veel moeilijker maakt voor Poa Triv, omdat de wortels erg ondiep zijn. Zoals reeds vermeld, zou die culturele praktijk echter alleen werken op een plek waar het vrij droog en zonnig is. Poa Triv zal alles overtreffen op een schaduwrijke, vochtige plek.
Poa Prantensis (Kentucky Bluegrass, ***) is een grassoort die van de zon houdt en zich verspreidt via wortelstokken (ondergrondse stengels), dus het is in staat om alle leegtes op te vullen. Een ***-gazon hoeft normaal gesproken niet opnieuw ingezaaid te worden, omdat het zichzelf "repareert".

#4 ·
Even kijken, je bent op Long Island in de staat New York - een klimaat dat niet heel erg verschilt van dat in New Hampshire - je bent waarschijnlijk wat warmer in de zomer en wat milder in de winter.

Mijn ervaring is dat in schaduwrijke delen van een gazon dat voldoende vocht krijgt, NIETS Poa trivialis overtreft. Nou ja, misschien zou mos het kunnen uitdagen. Aan de andere kant, in de volle zon en een goed gedraineerde omgeving, doet Poa trivialis het in de zomer niet erg goed en gaat het in rust tijdens de hitte en droogte van juli. Maar zelfs in een zonnige omgeving zal Poa trivialis het goed doen in de lente, vooral in een natte lente (is dat niet in feite de definitie van de lente in het noordoosten? "April showers ...") dus men kan niet ontsnappen aan het probleem van Poa trivialis in ons klimaat.

Ik denk niet dat het echt een kwestie is van zaadkeuze om Poa trivialis te overtreffen - het is meer een kwestie van het veranderen van de omgevingsomstandigheden zodat Poa trivialis het niet goed doet en je een ander grassoort kunt kiezen die het wel goed doet.

Als je er echt zeker van wilt zijn dat je niet meer met Poa trivailis te maken hebt, is mijn suggestie om naar Atlanta te verhuizen en graszoden van Bermuda-gras te installeren. ;)

Een van de grote problemen die ik heb gevonden, is dat als je al Poa trivialis hebt, je bijna zeker triv zaad in de grond hebt. Glyphosaat zal ook niet alle Poa trivialis doden, vooral als de glyfosaat niet in de lente is aangebracht. De omstandigheden om nieuw zaad te laten ontkiemen zijn ook perfect voor de ontkieming van triv zaad, en ook om niet-helemaal-dode Poa trivialis aan te moedigen om te herstellen. Om succes te hebben met Poa trivialis eliminatie, moet je herhaalde toepassingen van glyfosaat doen, met 2-3 weken "braakliggen" tussen elke toepassing. Het andere alternatief waar ik goede resultaten mee heb gehad, is om glyfosaat aan te brengen op alle identificeerbare Poa trivialis plus ongeveer 20 cm meer rondom, de (dode) Poa trivialis graszode uit te snijden en nieuwe graszode of stekken te installeren van een donorsectie van je gazon die triv-vrij is.

#6 ·
jvf1095 said:
Allemaal goede dingen hier. Wat betreft Triv-zaad, ik heb net Dimension pre-emergent neergelegd. Zal dat het Triv-zaad doden? Bedankt!
Het zal nieuwe kieming 'voorkomen' (ik weet niet zeker of het zaad verspild zal worden), maar voor zover ik heb gelezen, is het belangrijkste mechanisme van de invasie van Poa T niet nieuwe groei, maar verspreiding van huidige actieve planten.

#8 ·
ktgrok said:
Zal dimension niet voorkomen dat je nieuwe zaad ontkiemt?
Ik denk dat de manier waarop ik het heb horen uitleggen is dat het een 'gaskamer' net boven de grond creëert. Het doodt geen zaden. Het doodt spruiten. Dus als ik het moet 'extrapoleren', zou het het ontkiemende zaad moeten doden, waardoor de kans op het ontkiemen van 'oud' zaad volgend jaar wordt verkleind. Dat is ALLEEN mijn theorie...

#10 ·
Babameca said:
jvf1095 said:
Allemaal goede dingen hier. Wat betreft Triv-zaad, ik heb net Dimension pre-emergent neergelegd. Zal dat het Triv-zaad doden? Bedankt!
Het zal nieuwe kieming 'voorkomen' (niet zeker of het zaad verspild zal worden), maar voor zover ik heb gelezen, is het belangrijkste mechanisme van invasie van Poa T niet nieuwe groei, maar verspreiding van huidige actieve planten.
Dimension stopt Poa Triv voor zover ik weet niet, alleen Poa Annua. Niets wat je spuit kan Triv voorkomen, niets wat wij cool-season jongens kunnen spuiten behalve Gyphosate. Mensen hebben Tenacity geprobeerd, inclusief ikzelf over meerdere sprays over een maand, maar het komt uiteindelijk terug.

#12 ·
Je hebt geluk dat je het nooit hebt gehad. Ja, Tenacity zal het niet doden, maar het zal het oplichten om te zien waar het is. In mijn geval ben ik bang dat Gyphosaat mijn enige keuze is; & het moet in het voorjaar zijn, wanneer de Triv NIET in rust is. Op basis van wat ik heb gelezen & aangezien het erop lijkt dat de Triv in mijn gazon is vermengd, zal ik het hele gazon moeten doden. Ik ga het nu met Gyphosaat behandelen, zelfs als het de slapende Triv niet doodt, omdat er wat Triv is dat niet in rust is. Dan ga ik het in het voorjaar behandelen met meerdere rondes Gyphosaat, eenmaal per week gedurende 4 weken in april & mei, & ervoor zorgen dat er geen $%&^*&^$# verdomde ding groeit, & mijn gazon zo levenloos is als Mars; zelfs als ik in juni moet zaaien!