Ik kan het op de foto niet goed genoeg zien, maar ik dacht hierover na. Als het geen water is dat het probleem veroorzaakt, hoe zit het dan met dennennaalden? Alle verkleuringen op de foto's bevinden zich naast de bekleding. Als het regent, voert het water dan toevallig dennennaalden mee in het gras, waardoor het zich langzaam ophoopt en de zoysia verstikt?
Dus ik zocht naar dennennaalden die zoysia aantasten en vond dit.
https://homeguides.sfgate.com/grass-shade-around-pine-trees-56007.html
Dennenbomen (Pinus) groeien in de meeste USDA-hardheidszones, maar zones 2 tot en met 9 hebben de meest gunstige omstandigheden voor de verschillende soorten dennen. Kansas is de enige staat zonder inheemse dennenbomen. Met zo'n grote verscheidenheid aan dennenbomen die zich hebben aangepast aan de verschillende regio's, varieert het gras dat onder de bomen groeit ook afhankelijk van het weer. De bodemgesteldheid onder de bomen is zuur en grassen die zuur- en schaduwtolerant zijn, overleven het best onder de bomen als ze wat zonlicht en veel water krijgen.
De laatste zin zette me aan het denken: is raaigras tolerant voor zure grond? Als aanvulling op je laatste opmerking over waarom raaigras groeit, heb ik dit net gevonden.
https://forage.msu.edu/extension/perennial-ryegrass-potential-in-michigan/
Raaigras groeit het best op vruchtbare, goed gedraineerde grond, maar heeft een breed scala aan bodemaanpassingsvermogen. Het is tolerant voor slecht gedraineerde grond en wordt vaak in deze omgevingen gebruikt. Het verdraagt zowel zure als alkalische oliën, met een pH-bereik van ongeveer 5,0 tot 8,3.
Als het tijd is om de grondmonsters te nemen, zou ik een monster nemen van de probleemgebieden en een paar van de best groeiende gebieden nemen om te vergelijken. Ik vraag me af of dennennaalden zich in de grond werken door afvoer, of misschien dat sommige van de natuurlijke zuren uit de naalden uitlogen tijdens regenbuien en dan in het gazon terechtkomen en de pH-waarden beïnvloeden, waardoor het niet geschikt is voor zoysia, maar nog steeds prima voor raaigras om te groeien. Dit zou verklaren waarom het opnieuw aanbrengen van zoysia steeds dezelfde resultaten oplevert op dezelfde locaties.