Lawn Care Forum banner

Kale plekken in het gazon

2.2K views 13 replies 7 participants last post by  Don_TiftonTurf  
#1 ·
Hé jongens, ik ben hier nieuw en het is goed om deel uit te maken van dit forum. Mijn naam is Don Chambers, ik ben verkoper voor Tifton Turf Farms. Laatst nam iemand contact met me op over problemen in hun gazon. Dit is niet iets wat we normaal doen, maar ik ben erheen gegaan en heb het bekeken. Hij woont in Lexington, SC en hij krijgt elk jaar deze plekken in zijn gazon die afsterven. Hij heeft ze al meerdere keren opnieuw laten beplanten, maar ze blijven afsterven. Hij heeft Empire Zoysia vanwege de schaduw in zijn voortuin. Ik ga een paar foto's toevoegen. Ik heb hem gezegd om wat grondmonsters te nemen in de dunne plekken en ook op de goede plekken. Hij gaat ze naar Clemson sturen om te zien of er iets aan de hand is onder deze slechte plekken. Ik heb hem gezegd dat het geen zin heeft om deze plekken steeds opnieuw te beplanten, alleen maar om ze te laten afsterven. Er is iets aan de hand dat moet worden opgelost. Wat denken jullie na het bekijken van deze foto's?

#2 ·
Ik zou zeggen dat schaduw de belangrijkste factor is, gebaseerd op de eerste foto's... maar die laatste met het lange kale gebied past niet in dat profiel. Ik betwijfel ook of het een voedingstekort is of iets dat een standaard bodemtest zou oppikken... ik ben benieuwd naar de resultaten. Ik vraag me af of nematoden of andere microbiologie de schuldige zouden kunnen zijn?? Taggen @Greendoc voor het geval hij hulp kan bieden bij dit Emerald Zoysia gazon.

#3 ·
Strikt genomen een gok, maar zou drainage hier een probleem kunnen zijn? Staan deze gebieden onder water? De vorm en locatie ziet eruit alsof het zich aan de onderkant van hellingen van de landschapsarchitectuur bevindt en tussen de boombast en het voetpad. De plek tussen de boom en de bocht in het voetpad op de onderste foto ziet eruit alsof het wegspoeling is van water dat langs het voetpad stroomt en wordt opgevangen door de boomopgang, en dan begint het naar beneden te stromen, wat die vorm op de foto zou kunnen creëren.

Sterft zoysia af of ontwikkelt het een soort wortelrot met gebieden met overtollig water?

#4 ·
Gebaseerd op de bovenste 80% van de tweede foto lijkt het er bijna op dat het te wijten zou kunnen zijn aan stromend water. Maar als dat het geval was, zou ik niet verwachten dat de stroom netjes afsnijdt naar de onderkant van de foto.

Ik ben echter een gazonverzorgingsnoob, dus misschien zit ik er helemaal naast, maar de abrupte aard van het pad lijkt er bijna op dat het te maken zou hebben met een machine die in dat gebied is gebruikt. Benzine? Scalperen?

Maar dat zou niet verklaren waarom het *blijft* gebeuren, zelfs na het opnieuw leggen van de graszoden. :? :(

#6 ·
Benieuwd om te zien wat er gebeurt als het hard regent, het lijkt op afwateringsproblemen van de stoep en dennennaaldenmulch. Gooi er ook wat schaduw in. Ik zal ook de dennennaalden erin gooien omdat ze verschrikkelijk zijn en ik ze absoluut niet kan uitstaan. Ik verbrand en verpak jaarlijks een hoop dennennaalden, het is verbijsterend voor mij dat mensen hier voor mulch voor betalen. Kom gewoon naar mijn tuin. Hark ze op en heb ze! :lol:

#7 ·
Darrell_KC said:
Strikt genomen een gok, maar zou drainage hier een probleem kunnen zijn? Overstromen deze gebieden met stilstaand water? De vorm en locatie ziet eruit alsof het zich aan de onderkant van de hellingen van de landschapsarchitectuur bevindt en tussen de boombast en het voetpad. De plek tussen de boom en de bocht in het voetpad op de onderste foto ziet eruit alsof het wegspoeling zou kunnen zijn van water dat langs het voetpad stroomt en gevangen wordt door de boomopgang, en dan begint het naar beneden te stromen, wat die vorm op de foto zou kunnen creëren.

Sterft zoysia af of ontwikkelt het een soort wortelrot met overmatige watergebieden?
Ik sprak met de huiseigenaar en vroeg of deze gebieden overstromen als we een flinke regenbui krijgen. Hij zei dat ze dat niet doen. Twee van de drie slechte gebieden liggen in de buurt van het bovenste deel van de tuin, dat hoger in hoogte is. Twijfelachtig of water zich op die plekken zou kunnen ophopen.

#8 ·
rjw0283 said:
Benieuwd om te zien wat er gebeurt als het hard regent, het lijkt op drainageproblemen van de stoep en dennennaaldmulch. Gooi er ook wat schaduw in. Ik zal ook de dennennaalden erin gooien, want ze zijn vreselijk en ik kan ze absoluut niet uitstaan. Ik verbrand en verpak jaarlijks een hoop dennennaalden, het is verbijsterend voor mij dat mensen hier voor betalen voor mulch. Kom gewoon naar mijn tuin. Hark ze op en heb ze! :lol:
De gebieden overstromen niet als er een flinke regenbui valt. Het is echt raar. Ik overweeg om een sonde te halen en deze gebieden te onderzoeken om te zien of er iets onder het oppervlak zit.

#10 ·
Nog een stukje info dat raadselachtig is. De huiseigenaar zaait elk najaar met rogge. Hij zei dat de rogge deze gebieden opvult en gedijt in de hele tuin. Hij zei dat hij nooit problemen heeft met de rogge. Maar het Empire sterft op dezelfde plekken elke keer als hij ze opnieuw laat beplanten.

#12 ·
Ik kan het op de foto niet goed genoeg zien, maar ik dacht hierover na. Als het geen water is dat het probleem veroorzaakt, hoe zit het dan met dennennaalden? Alle verkleuringen op de foto's bevinden zich naast de bekleding. Als het regent, voert het water dan toevallig dennennaalden mee in het gras, waardoor het zich langzaam ophoopt en de zoysia verstikt?

Dus ik zocht naar dennennaalden die zoysia aantasten en vond dit.
https://homeguides.sfgate.com/grass-shade-around-pine-trees-56007.html
Dennenbomen (Pinus) groeien in de meeste USDA-hardheidszones, maar zones 2 tot en met 9 hebben de meest gunstige omstandigheden voor de verschillende soorten dennen. Kansas is de enige staat zonder inheemse dennenbomen. Met zo'n grote verscheidenheid aan dennenbomen die zich hebben aangepast aan de verschillende regio's, varieert het gras dat onder de bomen groeit ook afhankelijk van het weer. De bodemgesteldheid onder de bomen is zuur en grassen die zuur- en schaduwtolerant zijn, overleven het best onder de bomen als ze wat zonlicht en veel water krijgen.

De laatste zin zette me aan het denken: is raaigras tolerant voor zure grond? Als aanvulling op je laatste opmerking over waarom raaigras groeit, heb ik dit net gevonden.
https://forage.msu.edu/extension/perennial-ryegrass-potential-in-michigan/
Raaigras groeit het best op vruchtbare, goed gedraineerde grond, maar heeft een breed scala aan bodemaanpassingsvermogen. Het is tolerant voor slecht gedraineerde grond en wordt vaak in deze omgevingen gebruikt. Het verdraagt zowel zure als alkalische oliën, met een pH-bereik van ongeveer 5,0 tot 8,3.

Als het tijd is om de grondmonsters te nemen, zou ik een monster nemen van de probleemgebieden en een paar van de best groeiende gebieden nemen om te vergelijken. Ik vraag me af of dennennaalden zich in de grond werken door afvoer, of misschien dat sommige van de natuurlijke zuren uit de naalden uitlogen tijdens regenbuien en dan in het gazon terechtkomen en de pH-waarden beïnvloeden, waardoor het niet geschikt is voor zoysia, maar nog steeds prima voor raaigras om te groeien. Dit zou verklaren waarom het opnieuw aanbrengen van zoysia steeds dezelfde resultaten oplevert op dezelfde locaties.

#13 ·
Heeft de huiseigenaar enig idee wat het opvulmateriaal is? ook...
dat is een mooie stoep. Het is raar dat de reparatie ongeveer even breed is als een stoep. Hmmmm...
^^Interessante observatie hier.^^ Was er oorspronkelijk een stoep, die kapot is geslagen met een voorhamer, waarbij het meeste beton op zijn plaats is gebleven en bedekt is met aarde?

Op de eerste foto kan ik niet zien wat er rechts is, maar het brievenbusgedeelte heeft twee crepe-mirten. Als er nog een in de border rechts staat, zullen die wortels vreemde dingen doen. Dat gebied bij de brievenbus kan gewoon overwoekerd zijn met crepe-mirtenwortels.

#14 ·
Darrell_KC said:
Ik kan het op de foto niet goed genoeg zien, maar ik dacht hierover na. Als het geen water is dat het probleem veroorzaakt, hoe zit het dan met dennennaalden? Alle verkleuring op de foto's zit naast de bekleding. Als het regent, voert het water dan toevallig dennennaalden mee in het gras, waardoor het zich langzaam ophoopt en de zoysia verstikt?

Dus ik zocht naar dennennaalden die zoysia aantasten en vond dit.
https://homeguides.sfgate.com/grass-shade-around-pine-trees-56007.html
Dennenbomen (Pinus) groeien in de meeste USDA-hardheidszones, maar zones 2 tot en met 9 hebben de meest gunstige omstandigheden voor de verschillende soorten dennen. Kansas is de enige staat zonder inheemse dennenbomen. Met zo'n grote verscheidenheid aan dennenbomen die zijn aangepast aan de verschillende regio's, varieert het gras dat onder de bomen groeit ook afhankelijk van het weer. De bodemomstandigheden onder de bomen zijn zuur en grassen die zuur- en schaduwtolerant zijn, overleven het best onder de bomen als ze wat zonlicht en veel water krijgen.

De laatste zin zette me aan het denken: is raaigras tolerant voor zure grond? Om uw laatste opmerking over de reden waarom raaigras groeit aan te vullen, heb ik dit net gevonden.
https://forage.msu.edu/extension/perennial-ryegrass-potential-in-michigan/
Raaigras groeit het best op vruchtbare, goed gedraineerde grond, maar heeft een breed scala aan bodemaanpassingsvermogen. Het is tolerant voor slecht gedraineerde grond en wordt vaak in deze omgevingen gebruikt. Het verdraagt zowel zure als alkalische oliën, met een pH-bereik van ongeveer 5,0 tot 8,3.

Als het tijd is om de bodemmonsters te nemen, zou ik een monster nemen van de probleemgebieden en een paar van de best groeiende gebieden nemen om te vergelijken. Ik vraag me af of dennennaalden zich in de grond werken door afvoer, of misschien dat sommige van de natuurlijke zuren uit de naalden uitlogen tijdens regenbuien en dan in het gazon terechtkomen en de pH-waarden beïnvloeden om het niet geschikt te maken voor zoysia, maar nog steeds prima voor raaigras om te groeien. Dit zou verklaren waarom het opnieuw aanleggen van zoysia steeds dezelfde resultaten oplevert op dezelfde locaties.
Geweldige informatie. Ik heb hem verteld om bodemmonsters te nemen van de probleemgebieden en ook van de gebieden die goed groeien. Erg benieuwd naar de resultaten.